Leer je inderdaad effectiever door aantekeningen met pen en papier te maken in plaats van met een laptop?

The Pen Is Mightier Than the Keyboard: Advantages of Longhand Over Laptop Note Taking is een veel geciteerd onderzoek waaruit blijkt dat je effectiever leert door aantekeningen met pen en papier te maken, in plaats van met een laptop. Ik gebruik dit onderzoek ook vaker in presentaties. Hoogleraar psychologie Michelle D. Miller nuanceert de uitkomsten van dit onderzoek volgens EdSurge.

Volgens Miller vinden andere onderzoekers namelijk andere resultaten als zij dit onderzoek herhalen. Miller beschrijft dit in een nog te verschijnen boek (Remembering and Forgetting in the Age of Technology). Dat maakt het onmogelijk om deze bewering te staven.

Lerenden schrijven volgens haar meer woorden op als zij een laptop gebruiken. En lerenden leren inderdaad minder goed als zij woorden letterlijk opschrijven. Het gebruik van een laptop schijnt echter niet altijd tot minder goede leerresultaten te leiden. Je kunt een laptop namelijk ook gebruiken en instructies niet letterlijk overnemen.

Volgens Miller moeten we meer nuance aanbrengen in het debat ‘pen en papier vs laptop’. Je kunt volgens haar geen definitieve wetenschappelijke conclusies trekken op basis van één studie. Je moet ook verklaringen geven waarom nieuwe studies -welke kan ik dus niet achterhalen- tot andere bevindingen leiden.

Edsurge heeft ook een podcast gepubliceerd waarin Michelle Miller ook een genuanceerde positie in neemt in actuele debatten met betrekking tot kennisontwikkeling, en onder meer een lans breekt voor het gebruik van technologie voor ‘retrieval practice‘. Zij stelt daarin onder andere ook dat jongeren vaak op een andere manier gebruik maken van technologie, maar dat cognitieve processen bij verschillende generaties niet verschillen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *