De laatste editie van de Educause Review staat al langer op mijn to do-lijstje. In deze uitgave staan learning spaces centraal: het totaal aan fysieke en digitale ruimtes waarbinnen leren plaats vindt.
In hun inleiding van dit themanummer schrijven Linda Jorn, Aimee Whiteside, en Ann Hill Duin dat een aantal factoren van invloed zijn op de vormgeving van deze 'leerruimtes'. Denk daarbij aan nieuwe technologieën, de diversiteit aan doelgroepen en nieuwe pedagogisch-didactische inzichten (bijvoorbeeld over het belang van meer informele vormen van leren). Volgens deze auteurs is het belangrijk dat degenen die betrokken zijn bij het ontwerp van leerruimtes rekening houden met de PAIR-principes.
Partner to form an interdisciplinary,
Pedagogy-rich design team;
Assess how learning is influenced in
new learning spaces;
Integrate ideas from many disciplines to
Innovatively design learning spaces;
and
Revisit current views on emerging
technologies, diverse learners, strategic
campus issues, new course design
methods, and recent findings in
learning science.
Deze principes vormen in feite de kern van dit themanummer.
Philip Long en Richard Holeton leggen in dit themanummer bijvoorbeeld de relatie tussen een vernieuwend ontwerp van leerruimtes, inquiry-based learning en de herziene taxonomie van Bloom. Zij creëren daarmee een gemeenschappelijke taal, wat belangrijk is voor de samenwerking tussen diverse disciplines (verantwoordelijk voor het ontwerp). Inquiry-based learning zetten zij af tegen onderwijs dat paste binnen een industriële samenleving (de verschillen worden in een handige tabel naast elkaar gezet). De herziene taxonomie van Bloom vertalen zij in trefwoorden voor de inrichting van leerruimtes.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie