Toegang tot educatieve bronnen, betaalbare educatieve bronnen en de kwaliteit van dit materiaal vormen in wezen de kern van een nieuwe fase van (t)e-learning. Dat stelt tenminste het Achieving Learning Impact 2007 Report van het IMS Global Learning Consortium (IMS GLC) . Het IMS is bekend van standaarden en specificaties op het gebied van (t)e-learning. Maar dit rapport wil in bredere zin de stand van zaken en trends op het gebied van de (t)e-learning industrie beschrijven. Verder schrijft het IMS GLC onder meer:
There are also additional
elements that
play an important role
in achieving learning
impact. In the view of IMS GLC these are
adoption, accountability, organizational
learning, interoperability, and innovation.
Het rapport zet een aantal belangrijke ontwikkelingen op een rij. Op gebied van toegankelijkheid geven zij onder meer aan dat integratie van verschillende typen content en applicaties een belangrijk aandachtspunt vormt (o.a. wiki’s en podcasts worden genoemd). Het verbeteren van het personaliseren van leren is hot bij de kwaliteit van het materiaal.
Het Achieving Learning Impact 2007 Report beschrijft enkele belangrijke ontwikkelingen op het gebied van ICT en leren. Het valt me wel op dat er nogal wat accentverschillen zijn met bijvoorbeeld het Horizon Report. Maar ik vind het belang van communicatie bij (t)e-learning, en technologische ontwikkelingen op dat gebied, echt een ‘ondergeschoven kindje’. Niet verbazingwekkend, gezien de focus van het IMS GLC. Maar als je pretendeert de stand van zaken en trends op het gebied van de (t)e-learning industrie beschrijven, dan moet je wel een echt brede oriëntatie hebben.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie