Albert Vlaardingerbroek en Jacob Poortstra van Noorderpoort deelden hun ervaringen met een pilot met learning analytics.
Zij schetsten eerst de context van innovatie. Een exponentiële functie voltrekt zich eerst veel trager dan een lineaire functie. Als het momentum er is, dan gaat het echter heel hard. Met ICT in het onderwijs is dat het geval, menen Albert en Jacob. Wat vroeger alleen in de evolutie gebeurde, kan nu door mensen dankzij technologie.
Zij deelden ook inzichten van John Hattie. Bijvoorbeeld over het belang van een goede relatie tussen docenten en lerenden, en het belang van feedback. Voor learning analytics is dat ook van belang.
Albert en Jacob gingen ook in op personaliseren. Als je uitgaat van gemiddelden, sluit je onvoldoende aan bij veel talenten. Daarom is personaliseren zo belangrijk. Dat illustreert ook deze video:
Learning analytics kan personaliseren helpen realiseren. Verder leidt het tot verrijkte waarneming. Je krijgt als docent extra informatie.
Volgens Albert en Jacob registreren we in het onderwijs niet veel wat betreft onderwijsinhoud. Tegelijkertijd gebruikt men steeds meer e-learning modules (bijv. voor kleine groepen lerenden). In een pilot is men daarom meer gaan experimenteren met learning analytics, ook om het onderwijs te verbeteren.
In deze pilot wilde het Noorderpoort College zien welke leermaterialen worden gebruikt en wanneer niet, welke onderdelen van leermaterialen gebruikt de lerende, wanneer gebruiken ze bepaalde materialen.
In de pilot kregen lerenden een privacyverklaring vooraf. Ook moesten lerenden expliciet toestemming geven (via een button). Zestienjarigen mogen daar ook zelf over beslissen.
Jacob gaf vervolgens een demonstratie van de toolkit van SURF die zij voor de pilot hebben gebruikt. Je volgt daarin niet alleen groepen, maar ook personen (op individuele basis, op naam). Je kunt daarna conclusies trekken over inspanningen (gedrag) en leerresultaten. Dat impliceert nog niet dat je verklaringen hebt voor de verbanden.
Helaas kun je Wikiwijs-arrangementen nog niet koppelen aan de SURF toolkit voor learning analytics. Studenten hebben ook een eigen dashboard waarin zij kunnen zien hoe zij scoren ten opzichte van de rest van de groep (geanonimiseerd). Overigens kan elk systeem bepaald gedrag uitlokken. Je moet jezelf ook kritische vragen stellen over of datgene wat je meet wel een relatie heeft met, bijvoorbeeld, studieresultaten.
Ze konden in beperkte mate lerenden volgen tijdens online leeractiviteiten (o.a. video’s en documenten). Als docent heb je overigens best wel technische kennis nodig. Een aantal doelen van het Noorderpoort College konden helaas niet worden gemeten.
Je hebt meer data nodig (o.a. van YouTube) dan de toolkit van SURF biedt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie