Learning analytics over tien jaar

Wat zie ik als de belangrijkste trends als het gaat om studiedata en learning analytics in het hoger onderwijs? Welke ontwikkelingen zie ik nu al, bijvoorbeeld ook in het buitenland, die laten zien hoe de toekomst eruit kan zien? Wat is de grootste kans en de grootste uitdaging? Wat moet er nu gebeuren om de kansen van studiedata te benutten?

Afgelopen week vonden de SURF Onderwijsdagen plaats. Deze online tweedaagse zou eigenlijk in november plaatsvinden. Toen het kabinet tijdelijk strengere maatregelen afkondigde is de OWD een maand verschoven. Sprekers mochten namelijk niet meer naar de studio komen. In verband met andere verplichtingen kon ik er daardoor helaas niet bij zijn. Ik zou namelijk deelnemen aan een sessie over learning analytics en student data.

Op verzoek van de organisatie heb ik daarom een korte video gemaakt, die bij de introductie is getoond. De vragen in de inleiding stonden daarbij centraal.

Over tien jaar gebruiken learning analytics eindelijk zoals het in 2008 bedoeld was. We hebben dan een technologische voorziening die ons in staat stelt patronen te herkennen in data afkomstig uit verschillende systemen, en niet alleen op basis van data uit een leermanagement systeem.

Tegen die tijd weten we ook beter wat werkt en wat niet, gebruiken we learning analytics op een ethisch verantwoorde manier en hebben we veel aandacht voor welke data we nodig hebben, en voor opgeschoonde data.

We zijn dan ook in staat om leergedrag te monitoren dat face-to-face plaatsvindt.

Verder zal learning analytics gebruikt worden in combinatie met artificial intelligence met name om studenten op basis te prikkelen, bijvoorbeeld om meer structuur aan te brengen in het eigen leren.

Over tien jaar hebben we het niet meer over learning analytics omdat het integraal onderdeel uit maakt van de begeleiding en ondersteuning van studenten.

Aan de meeste van deze ontwikkelingen wordt overigens nu al gewerkt.

Grootste kans: het verbeteren van de begeleiding, reduceren van voortijdige uitval en verbeteren van succesvol studeren

Grootste uitdaging: investeren in een betere begeleiding, zorgen dat inzichten daadwerkelijk worden omgezet in acties.

Wat moet er nu gebeuren? Stop met het schrijven van nota’s en plannen. Ga concreet aan de slag met actiegerichte data.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *