Het afgelopen jaar heeft ‘learning analytics‘ zich ontpopt tot één van de belangrijkste trends op het gebied van ICT in het onderwijs (op 10 februari van dit jaar schreef ik er voor het eerst over).
In Enter the Age of Personal Analytics laat Thomas Davenport zien dat learning analytics deel uit maken van een bredere ontwikkeling, die begonnen is op het gebied van sport. Op dit moment heb je toepassingen op het gebied van gezondheid, welzijn, werk en “general life satisfaction“.
Davenport beschrijft enkele voorbeelden, onder meer op het gebied van slaap efficiency. Hij geeft zelfs een voorbeeld van een business goeroe die met behulp van drie stopwatches inventariseert waar hij zijn tijd aan besteedt: creativiteit (zoals onderzoek of boeken schrijven), doceren of overige werkzaamheden.
Dit gaat ook Davenport wat ver. Maar het illustreert wel dat “meten is weten” doorgedrongen is in tal van aspecten van ons leven. Bij learning analytics is het dan zaak er voor te waken dat deze analyses vooral ook ten dienste zijn aan de persoon, en niet aan de organisatie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie