Learning analytics: leren met open ogen? (#in)

Vandaag en morgen ben ik bij Dé Onderwijsdagen in Utrecht. Morgen verzorg ik een presentatie over een leven lang leren met OpenU (om 14 uur in zaal 717). Maar verder ben ik ook actief als gastblogger op de conferentieblog. Samen met andere gastbloggers. Ik wil de verschillende bijdragen hier echter ook posten. Gelieve echter te reageren op de conferentieblog.

Erik Duval keynote Dé Onderwijsdagen 2011Ik had een tijd geleden het genoegen gehad om prof. dr. Erik Duval te mogen interviewen over het thema waaraan zijn keynote van de eerste dag van Dé Onderwijsdagen 2011 gewijd was: learning analytics. Hoe kun je digitale sporen gebruiken om leren te verbeteren? Over learning with open eyes. 

Erik Duval hield en houdt zich bezig met open standaarden, open content, open leren en learning analytics. Open standaarden zijn volgens hem niet meer spannend, gelukkig. Via Ariadne houdt hij zich bezig met open content.

Studenten laten bloggen
Terwijl open leren volgens hem gericht moet zijn om binnen- en buitenschools leren met elkaar te verbinden. Dat doet hij o.a. door studenten te laten bloggen. Bijvoorbeeld over de evaluatie van een ICT-product. De CEO van de producent heeft vervolgens commentaar geleverd op de evaluaties. Feedback van de echte wereld geeft een andere dynamiek, dan feedback van docenten. Leren wordt daardoor authentieker.

Vinger aan de pols houden
Duval gebruikt ook een hashtag voor zijn cursussen. Daarmee kan hij de vinger aan de pols van zijn cursus houden. Ook genereert het publiciteit. Verder organiseert Duval een Mooc, een grootschalige vrij toegankelijke cursus waar 2500 studenten aan deelnemen. Hij gaat bijvoorbeeld een Mooc over learning analytics starten. Het wordt daarbij wel heel complex om alle bijdragen en conversaties via de diverse sociale media te volgen. Hoe kun je dat hanteerbaar maken? Daar spelen volgens hem learning analytics een belangrijke rol; het vierde thema waarmee hij zich bezig houdt.

Programma voor hardlopen
Duval trekt daarbij een parallel met programma’s die je ook bij hardlopen ondersteunen om je prestaties verbeteren. Je kunt er bijvoorbeeld ook trainingprogramma’s mee ontwikkelen, gebaseerd op jouw hardloophistorie. Of die jou koppelen aan andere hardlopers in jouw buurt.

Duval en zijn team vroegen zich vervolgens af of je dergelijke programma’s ook voor leren kunt in zetten. Er zijn bijvoorbeeld ook programma’s die je ICT-gedrag tracken en die jou een spiegel bieden van jouw ICT-gedrag. Op basis van dat gedrag kun je ook doelen stellen (minder mailen), en herinneringen/ waarschuwingen krijgen.

Deze ontwikkeling maakt deel uit van een bredere ontwikkeling die Quantified Self heeft: je hele leven tracken (bijvoorbeeld je eetgedrag), zodat je op basis daarvan plannen voor verbetering kunt maken.

Studenten ontwikkelen tools
Learning analytics-initiatieven bieden bijvoorbeeld dashboards die jou in één oogopslag laten zien hoe je er voor staat. Een voorbeeld is Streamy dat studenten van Duval hebben ontwikkeld. Zij maken daarbij ook gebruik van widget-technologie. De gebruikte tools worden door de vakgroep van Duval ook geëvalueerd. En tot dusver blijkt dat docenten en studenten meer grip krijgen op het leerproces, doordat je er veel meer zicht op hebt (de open ogen). Een ander initiatief is het gebruik van recommendersystemen waarbij het oordeel van een bepaalde groep zwaarder weegt dan het oordeel van de andere groep.

Net als in het interview met mij, benadrukte Erik Duval ook nu het belang van het learning analytics voor het onderbouwen van didactische aanpakken. Er zijn ook wetenschappelijke initiatieven die onderzoek op dit gebied valoriseren.

Enkele waarschuwingen
Tenslotte ventileerde de eerste keynote spreker ook enkele waarschuwingen. Zoals de filter bubble, of de vraag wat je eigenlijk gaat meten. Tools als Runkeeper kunnen bijvoorbeeld ook wat dwangmatigs hebben. Voor leren geldt: wat zijn zinvolle metrieken voor betere aanpakken van leren? Uiteraard (?) is er angst voor Big Brother fenomenen. Maar heb je wel recht op 100% privacy, vraagt Duval zich af. Je moet in elk geval open zijn in wat je doet. Ook daar kan technologie bij helpen. Zijn conclusie: heb niet te veel schrik om met learning analytics te experimenteren. We kunnen best risico nemen om het onderwijs proberen te bereiken. Want het onderwijs is helemaal niet zo effectief.

Helaas was er geen ruimte voor vragen. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of Kafka’ proces geen groter angstbeeld is voor learning analytics dan Orwell’s grote broer. Daar is in de keynote geen aandacht aan besteed.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *