Hoogleraar Perry Samson doet in How laptops can enhance learning in college classrooms een forse uitspraak over het gebruik van laptops tijdens klassikaal onderwijs.
If you allow laptops in the classroom without a plan for how you'll use them, you can potentially invite disaster. It's unlikely that students will be so entranced by class material that they won't wander off to their favorite social networking sites.
Samson maakt daarom gebruik van het student response systeem LectureTools. In deze bijdrage doet hij beknopt verslag van het evaluatieonderzoek. Een belangrijke conclusie luidt:
Students reported that while they did sometimes stray from in-class tasks, laptops with LectureTools made them feel more attentive, engaged and able to learn, compared with classes that don't use the system.
Studenten kunnen direct reageren, aantekeningen bij slides maken, aangeven of zij uitleg hebben begrepen, enzovoorts. Docenten krijgen op die manier ook meer feedback van lerenden.
Een positieve ervaring, al met al. Toch mis ik in de bijdrage informatie over hoe het responsesysteem is ingebed binnen het onderwijs. Want deze applicatie alleen zorgt er volgens mij onvoldoende voor dat lerenden niet afgeleid worden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie