Laptops in het onderwijs: wat vinden leerlingen ervan? (saMBO~ICT conferentie)

Leeuwenborgh Opleidingen is dit schooljaar begonnen met laptops voor leerlingen. Behalve Educatie, Uiterlijke Verzorging en de AKA-opleidingen doen alle opleidingen hier aan mee. Ludo Cuijpers van Leeuwenborgh Opleidingen vertelde tijdens de saMBO~ICT conferentie kort over het laptopbeleid. Er zijn 250 access points gerealiseerd, plus snelle verbindingen op alle vijf de locaties. Verder is er veel geïnvesteerd in stroomvoorzieningen. De aanpassing van het netwerk heeft -inclusief de elektriciteit- 360 duizend euro gekost. De afschrijvingskosten van ICT-voorzieningen zijn daarentegen drastisch gereduceerd (met ongeveer 6 ton).

Leeuwenborgh Opleidingen heeft een lijst met specificaties opgesteld waaraan laptops moeten voldoen. Als je laptop aan deze lijst voldoet, krijgt deze een "Leeuwenborgh proofed" sticker. Twee keer per jaar wordt een image van centrale software via het netwerk verspreid. Men werkt overigens vooral met web based applicaties (helaas is veel educatieve software nog steeds niet web based).

In de praktijk blijkt dat veel leerlingen al een eigen laptop hebben. Ook worden nogal wat tweedehands laptops gebruikt (33%). Beheersmatig geven deze de meeste problemen (omdat blijkt dat ze niet aan de specificaties voldoen). Leerlingen schaffen zeer diverse types aan. Bij de aanschaf blijkt een gunstige afbetalingsregeling voor ouders erg belangrijk te zijn. Apple laptops zijn helaas verboden omdat gebruikte content niet goed binnen Safari kan worden afgespeeld (een probleem voor de contentontwikkelaar, lijkt me).

Recentelijk heeft Leeuwenborgh Opleidingen enkele eigen vierdejaars leerlingen Marketing en Communicatie gevraagd onderzoek te doen naar de tevredenheid van leerlingen over het gebruik van laptops. Leerling Sani Fejzagic deed tijdens deze sessie verslag:

  • 72,5% van de leerlingen zijn positief over notebooktraject. Er zijn wel grote verschillen tussen opleidingen.
  • Leerlingen hebben gemiddeld 3,3 computers thuis.
  • Inloggen op het netwerk wordt NIET als grootste knelpunt ervaren. Dat had Leeuwenborgh Opleidingen wel verwacht.
  • Het gewicht van de laptop, in combinatie met boeken, wordt als grootste probleem ervaren.
  • Leerlingen zijn ontevreden over het laptopgebruik als de laptop binnen het onderwijs niet of nauwelijks wordt gebruikt. Dit speelde bijvoorbeeld bij secretaresseopleidingen die nog gewoon met desktops werkten.
  • Leeuwenborgh Opleidingen is ontevreden over het NAC Cisco systeem waarmee de toegang tot het netwerk wordt geregeld. Dit botst onder meer met anti-virus software die leerlingen hebben aangeschaft (hetgeen leidt tot boze ouders).
  • Leerlingen vinden het jammer dat zij op een gegeven moment geen toegang meer hebben tot digitale content. Een boek kun je op een later moment nog eens inkijken (ook al verkopen veel leerlingen hun boeken tweedehands). Verder blijkt dat veel content maar een korte tijd wordt gebruikt. Dit pleit voor een ander model van licentiekosten.
  • Als leerlingen zouden moeten kiezen tussen boeken of laptop, dan kiezen zij voor de laptop.

Andere 'Leeuwenborgh-ervaringen' die aan de orde kwamen, zijn:

  • Er zijn grote verschillen in de mate waarin onderwijsgevenden het gebruik van laptops ervaren. Bij Welzijn had je zeer enthousiaste docenten en docenten die er een hekel aan hadden. Bij Economie lijken docenten het meest gemotiveerd te zijn om laptops te gebruiken.
  • Bij Economie wilde men een bepaalde applicatie met 75 leerlingen tegelijkertijd online draadloos benaderen. Dat leverde problemen op waardoor er ook voor is gekozen om vaste verbindingen achter de hand te houden.
  • Om niet afhankelijk te zijn van stroomvoorzieningen, gaat men eisen stellen aan de kwaliteit van de accu's (6 of 9 cels). Accu's worden gelukkig kwalitatief steeds beter.
  • Leeuwenborgh Opleidingen streeft er naar dat leerlingen vanaf komend schaaljaar vanaf dag 1 kunnen inloggen. Daarom kunnen leerlingen aan het begin van de zomervakantie hun laptop laten testen. Probleem is natuurlijk dat veel leerlingen van 17 jaar van nature (zie het Puberbrein) geneigd zijn tot uitstelgedrag. Leerlingen krijgen pas toegang tot het netwerk als zij de onderwijsovereenkomst hebt getekend.
  • De ICT-scholing van medewerkers wordt tot dusver niet voortvarend genoeg opgepakt. Voor een zinvol gebruik van laptops binnen het onderwijs is dat wel noodzakelijk.

Al met al een leerzame sessie. Erg leuk ook om eigen leerlingen te betrekken bij het tevredenheidsonderzoek.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Ik ben heel erg benieuwd of er al ervaring is met de verschillen tussen BBL jongeren en BOL jongeren.
    Ofwel anders gesteld:
    Ik kan me goed voorstellen dat jongeren in een BOL traject heel erg gebaat zijn met het laptop gebruik. Maar hoe zit dat met de BBL-ers. Ik denk dat een doorsnee timmerman / metselaar op zijn werk nog helemaal niets kan met een laptop iets kan in de bouw. Digitale trajectmap in de keet? Of ben ik nu te negatief?

  2. @Marten Ris: ik weet het niet meer zeker, maar volgens mij betreffen de meeste ervaringen met laptops vooral BOL-leerlingen. Maar waarom zouden BBL-ers niet veel aan een laptop hebben? Niet zo zeer op de bouw. Maar wel om tussendoor contact te onderhouden met andere BBL-ers, onderwijsgevenden en om content te bestuderen.

  3. Ik begrijp niet waarom elke onderwijs instelling het wiel opnieuw wil uitvinden. Kijk eens naar het Amadeus Lyceum als jaren alleen maar laptops.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *