Laptops in het onderwijs: geen Vier in Balans (#in #amba)

Vandaag heb ik tijdens een bijeenkomst van Kennisnet-ambassadeurs in het MBO een presentatie mogen houden over het gebruik van laptops in het MBO.

Mijn stelling was dat bij de invoering van laptops in het onderwijs vaak onvoldoende aandacht is voor pedagogiek en didactiek. Er is dus geen sprake van 'Vier in balans'. Bovendien signaleer ik een kloof tussen de behoefte van docenten om zich te bekwamen in het didactisch zinvol gebruik van laptops, en de deelname aan professionaliseringsactiviteiten. Je zou kunnen zeggen dat de invoering van laptops in het onderwijs zich hierin niet onderscheid van ICT in het algemeen.

Het eerste deel van de presentatie, waarin ik o.a. in ben gegaan om redenen om laptops in het onderwijs in te zetten, riep veel vragen op (o.a. via Twitter). Via deze pagina vind je de tweets van deze dag.

Ik had ook wat minder tijd voor mijn bijdrage dan ik vooraf had gedacht. Daarom ben ik wat sneller door het onderdeel 'handvatten voor het werken met laptops' moeten gaan. De presentatie tref je hieronder aan.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Ziet er uit als een goede presentatie! Het jammere daarvan is dat je de spreker er eigenlijk bij nodig hebt om het complete verhaal te weten te komen.
    In een onderzoek van Driessen en TNS NIPO (www.driessenopleidingen.nl/boekje) kwam ook naar voren dat 1 op de 3 de behoefte hebben aan scholing, maar dat 80% vindt dat een collega scholing zou moeten volgen. Ook hier dus een kloof in professionalisering…

  2. @Gijs: als je slides kunt gebruiken zonder het verhaal, vraag ik me af of het goede slides zijn. Dank voor de aanvulling.
    @Eus van Hove: tijd-prioriteit

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *