Reflecteren is een leeractiviteit die ertoe kan bijdragen dat het geleerde wordt geïntegreerd met het werk van een lerende. Dikwijls wordt daarbij dan gekeken naar de mogelijkheden van een portfolio of weblog. Je kunt echter ook gebruik maken van vloggen.
Verleden week heb ik vloggen nog gepresenteerd als een manier om te reflecteren op datgene wat je geleerd hebt. Door onder meer kritisch na te denken over wat je wilde leren, wat je gedaan hebt, wat goed ging en wat niet, en wat je een volgende keer anders zou doen, werk je aan integratie van het geleerde in de dagelijkse praktijk. Volgens David Merrill is dat één van de bewezen principes van effectieve instructie.
Een weblog of een portfolio kan hier prima aan bijdragen. Niet elke lerende is echter even bekwaam in het op schrift zetten van zijn of haar reflecties. Aangezien elke lerende vandaag de dag permanent een videocamera bij zich heeft, en we over steeds meer laagdrempelige manieren beschikken om video’s te publiceren en te delen, kun je hen ook vragen om via online video te reflecteren.
Vanochtend stuitte ik op een website waar je onder meer tips vindt over reflectievloggen. Aan de hand van beknopte video’s en korte teksten (o.a. tips), gaan de makers in op:
- Het reflectievlog (o.a. vlog aan de hand van vragen)
- Waarom reflectievloggen?
- Voorbereiden
- Benodigdheden
- Praten en presenteren
- Editen
- Na het inleveren (hoe wordt met reflectievlogs omgegaan?)
- Privacy (o.a. reflectievlogs zijn in de regel niet publiek)
Deze site maakt onderdeel van het project ‘Deel een keuzedeel’, over de ontwikkeling van Zorg en Technologie in het MBO onderwijs. Andere onderdelen van de site bevatten o.a. professioneel gemaakte vlogs die gebruikt kunnen worden binnen keuzedelen over zorg en technologie.
De tips over reflectievloggen zijn m.i. ook erg relevant voor anderen, ook buiten het MBO.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie