Bij de introductie van nieuwe technologie binnen opleidingen en onderwijs zijn we vaak geneigd in eerste instantie te kijken het vervangen of verbeteren van ’traditionele’ instructievormen. Virtual en augmented reality worden daar ook voor ingezet. Het kan echter ook anders.
Emory Graig en Maya Georgieva beschrijven namelijk een aantal voorbeelden waarbij lerenden VR en AR gebruikt worden om lerenden te laten creëren.
Students today aspire to do more with technology than simply be passive consumers of a new media form. The compelling nature of immersive technologies inspires them to become creators and active explorers in the making of a new medium.
- Lerenden ontwikkelen 360 graden rondleidingen voor organisaties ten behoeve van marketing en public relations.
- Lerenden maken binnen VR ontwerpen van ruimtes.
- Lerenden ontwikkelen een VR-omgeving van een historische gebeurtenis aan de vooravond van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog. Het onderwerp ging daardoor veel meer leven.
De auteurs roemen de gevolgen voor het enthousiasme en de creativiteit van lerenden. Deze storten zich namelijk op ‘design-thinking’ en ‘immersive storytelling’.
The energy and excitement were remarkable, with students feeling empowered to transform how we will work, learn, live, and play in the future.
De auteurs eindigen met een aantal aanbevelingen:
- Laat lerenden het voortouw nemen bij deze projecten.
- Investeer in een technologie-rijke omgeving. De ruimte is namelijk van invloed op het gedrag.
- Zorg ervoor dat de initiatieven gevolgen hebben voor de sociale omgeving. Bijvoorbeeld voor de lokale gemeenschap, voor het bedrijfsleven of voor het voortgezet onderwijs.
- Draag er zorg voor dat het werk van lerenden getoond wordt. Deel de resultaten en ervaringen.
De voorbeelden laten zien dat je VR en AR ook op een activerende manier kunt inzetten. Ik kan me voorstellen dat leren hierdoor zeer betekenisvol wordt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie