Steeds meer onderwijsinstellingen bieden steeds meer MOOCs aan, waarmee meer lerenden dan ooit bereikt worden. Dit is één van de conclusies die ik trek op basis van MOOC-statistieken van Class Central.
Class Central is een portaal waar je je kunt inschrijven voor massive open online courses van 37 MOOC-providers (van Coursera tot EMMA), van 563 universiteiten en 238 instituten (zoals Google, Amazon en -vreemde indeling- de Nederlandse Open Universiteit). Deelnemers kunnen hier ook cursussen aanbevelen.
Class Central schrijft daarnaast ook over MOOCs. In een aantal artikelen blijkt men vooral aan de hand van data terug op de ontwikkeling van MOOCs in 2015. Een paar opvallende zaken wil ik uit verschillende bijdragen halen.
- Bijna 2 miljoen mensen hebben Class Central gebruikt om zich in te schrijven voor een MOOC. De meeste lerenden browsen vooral, in plaats van dat zij de zoekmachine gebruiken.
- Amerikaanse topuniversiteiten als Stanford, MIT en Harvard ontbreken in de lijst van top universiteiten. In deze top 10 staan wel drie Australische universiteiten.
Het aantal universiteiten dat via Class central MOOCs aanbiedt, is in een jaar tijd gestegen van ruim 400 naar 563. Het aantal MOOCs is met 75% toegenomen (tot 4200). Lees ook over de cijfers van 2014. - Het aantal studenten dat deel heeft genomen aan een MOOC is in een jaar verdubbeld tot ongeveer 35 miljoen.
- De cursussen die ooit een semester duurden, zijn vaak opgesplitst in MOOCs van meer beperkte omvang (sommige MOOCs kun je in enkele uren afronden).
- Er komen meer MOOC-aanbieders die deze cursussen in andere talen dan het Engels aanbieden; zoals FUN (Frans), MiriadaX (Spaans) of Rwaq (Arabisch).
- Het is niet meer mogelijk om gratis certificaten te krijgen. Udacity vraagt bijvoorbeeld $ 200 per maand voor nanodegrees. Udacity is daarmee wel de eerste MOOC-aanbieder die winst maakt. Coursera kent twee typen certificaten. De meeste certificaten kosten $ 49. EdX kent vier typen certificaten. De meesten kosten $ 50. FutureLearn kent een bewijs van deelname voor 34 Britse Pond.
- MOOCs worden in toenemende mate ‘self paced’. Studenten kunnen starten wanneer ze willen, en werken zonder deadlines. Dat bemoeilijkt leren via interactie, samenwerkend leren en live sessies.
Ik kan helaas nog geen actuele cijfers vinden over het voortijdig stoppen met een MOOC (wat dat ook moge zijn). Je kunt wel concluderen dat MOOCs qua opzet veranderen, maar dat ze allesbehalve ‘dood’ zijn.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie