Kwalitatief goede virtual reality wordt meer toegankelijker

Virtual reality is een technologie met veel potentie voor leren, opleiden en onderwijs. De toegankelijkheid ervan neemt toe, nu de kosten worden gereduceerd.

In 2013 kwam de ontwikkelaarsversie van de Oculus Rift uit. Het apparaat liet de gebruiker virtual reality van goede kwaliteit ervaren. Ik heb dit aan den lijve mogen beleven. De prijs was echter behoorlijk hoog en je moest de VR-bril met kabels aansluiten op een zware computer.  De HTC Vive uit 2015/2016 kende dezelfde bezwaren.

Een aantal jaren geleden kwam Google met de Google Cardboard. In combinatie met je smartphone had je een goedkope VR-ervaring. De kwaliteit ervan vond ik nogal tegen vallen.

Maar ik realiseerde me toen wel dat we aan het begin stonden van een ontwikkeling waarbij virtual reality van goede kwaliteit tegen een betaalbare prijs beschikbaar zou komen voor consumenten, en ook voor onderwijs en opleiden. Dat stadium zou nu weleens bereikt kunnen zijn.

De afgelopen week las ik dat Elliot Masie en zijn mensen geëxperimenteerd hadden met de Oculus Go. Deze VR-headset hoef je niet te verbinden met een computer, maar werkt zelfstandig. Programma’s koop via de Oculus Shop, een soort app store. De vormgeving is fraai en met behulp van een controller kun je interacteren. Je kunt zelfs lensen op sterkte erbij kopen.

Je hebt een versie van 32 GB en 64 GB.  De 32 GB-versie kost € 219. Als je het apparaat bestelt bij Amazon in de VS, komen er natuurlijk nog behoorlijk wat kosten bij. Indien je een afleveradres in Duitsland hebt, dan kun je de Oculus Go ook bij Amazon.de bestellen. Lees ook de recenties (Duitstalig). Masie schrijft o.a.

The experiences are cool and it lays out a road to where we might start to see workplace learning content in this format.

De VR-technologie ontwikkelt zich steeds verder door. De prijzen dalen. Eerste onderzoeksresultaten met betrekking tot leren zijn veelbelovend (hier en hier). Om VR echt waardevol te laten zijn voor leren, opleiden en onderwijs, is specifieke aandacht voor ‘learning design’ en didactiek nodig. Net zoals we didactische multimediaprincipes kennen, hebben we m.i. ook behoefte aan didactische VR-principes.

 

 

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *