Volgens Donald Clark kun je kennis ontwikkelen met behulp van internet. Maar is dat ook mogelijk met vaardigheden? Ja, zegt Clark, als je tenminste het strikte onderscheid tussen kennis en vaardigheden loslaat, en kijkt naar 'presteren' (performance) en verschillende typen geheugen.
Semantische, niet-contextgebonden, kennis kun je volgens Clark prima ontwikkelen dankzij internettechnologie. Hierbij gaat het in feite om feitenkennis die via Google of Wikipedia opgezocht kan worden, en via een weblog verwerkt wordt (volgens mij gebruikt Clark hier de term 'semantisch' verkeerd).
Het vermogen om feiten en gebeurtenissen te herinneren, verbetert volgens Donald Clark ook met behulp van fotosides als Flickr. Dankzij social networking sites herinner je je personen beter. En denk eens aan toespraken van beroemdheden die je je dankzij YouTube weer voor de geest kunt halen.
Het kunnen uitvoeren van procedures (procedure skills) kan volgens de auteur ook geleerd worden dankzij internet. Denk daarbij aan het strikken van een das of het snijden van een ui. Clark rekent daar ook toe:
- Hoe word je rijk?
- Hoe geef je les?
- Hoe schrijf je een boek?
Een andere vorm van 'presteren' is hoe je toekomstgericht leert herinneren:
We need to know how to store learning experiences so that prospective memory is used to best effect.
Een voorbeeld van een technologie die je volgens Clark helpt te herinneren, is de notificatie-optie binnen elektronische kalenders.
Tja. Donald Clark bekritiseert in zijn congresbijdragen vaak het gebrek aan bewijs voor bepaalde onderwijskundige theorieen. Maar als ik iets in zijn bijdrage mis, is het wel enige onderbouwing. Verder valt het mij op dat Clark nauwelijks aandacht besteed aan games en simulaties.
Persoonlijk vind ik het onderscheid van de onderwijskundige Miller bruikbaar (de Piramide van Miller is uit 1990, maar staat m.i. nog steeds overeind):
- to know
- to know how
- to show
- to do
Met name de eerste drie niveaus van 'competent zijn' kunnen prima met behulp van internettechnologie geleerd worden. Simulaties richten zich bijvoorbeeld op het derde niveau. Het vierde niveau kan hooguit via bijvoorbeeld een e-portfolio zichtbaar worden gemaakt, maar zal toch echt in de (beroeps)praktijk aangetoond moeten worden. Leren les te geven of een leren een boek te schrijven vallen hier onder, als je het mij vraagt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie