Kun je als docent vertrouwen op social software?

In mijn presentaties geef ik vaker aan dat continuïteit één van de risico's van social software voor het onderwijs is. Kun je er op rekenen dat jouw favoriete applicatie over een half jaar ook nog te gebruiken  is? Over dit risico gaat ook de bijdrage Can educators rely on Web 2.0?.


TechCrunch has tagged 99 stories with ‘deadpool’ over the last 12 months, compared with 56 in 2007 and with recession biting in 2009 there no doubt will be many more.


Volgens de auteur is dit te wijten aan de bedrijfsstrategie van de software-ontwikkelaars: populair worden, overgenomen worden door een groot bedrijf, en verdwijnen.

Volgens mij zijn redenen ook:

  • Geld willen verdienen met een applicatie, maar geen aanvullende diensten aanbieden waarvoor mensen willen betalen.
  • Geld willen verdienen met een applicatie, die geen onderscheidend vermogen heeft.
  • Niet op tijd voldoende investeringen kunnen genereren (zodat een kwalitatief goed en realistisch business model ontwikkeld kan worden).
  • Niet bereid zijn om applicaties op langere termijn gratis weg te geven (en je inkomen ergens anders mee willen verdienen).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *