Krijgen we wat we nodig hebben, of wat we verdienen? (#in)

Dit bericht is oorspronkelijk gepost op de weblog van Dé Onderwijsdagen 2011. Gelieve ook daar te reageren.

Russel Prue keynoteRussel Prue ging in op de vraag of we bij ICT krijgen wat we nodig hebben, of wat we verdienen. Hij deed dat onder meer in de vorm van een soort radioshow.  Zijn bronnen vind je via http://andertontiger.com/owd11/. ICT verandert alles, zo illustreerde Prue op een humoristische manier. Zelfs rechters in het Verenigd Koninkrijk gebruiken nu Skype.

De kansen voor jongeren veranderen. In de VS zijn er bijvoorbeeld meer betaalde bloggers dat computerprogrammeurs. Zij verdienen zo'n 75 duizend dollar via advertenties door 100 duizend mensen wekelijks naar een website te laten komen.

Sociale media spelen een belangrijke rol bij communicatie. Zo gebruikt KLM Facebook voor customer service. Jongeren laten hun creatieve talent via YouTube zien.

En toch wordt de waarde van deze media vaak onvoldoende erkend door het onderwijs. De vele voorbeelden die liet zien, waren illustratief. De maker van deze video heeft bijvoorbeeld een aanbieding van Disney gekregen.

Zie ook http://andertontiger.com/owd11/.

Wie proberen we te beschermen door sociale media te negeren? Kinderen of onszelf, zo vroeg Prue zich af. Je moet stoppen met smartphones te verbieden. Het is vechten tegen de bierkaai, en je mist veel kansen. Pas je beleid rond telefoons op school aan. Betrek jongeren daarbij. Telefoons gaan zelfs projectors bevatten, die nieuwe afspraken noodzakelijk maken (extra mogelijkheden voor afleiding ontstaan). Maar bovenal moet je je onderwijs zo interessant maken dat leerlingen niet afgeleid worden. En bijvoorbeeld lessen met mobiele telefoons verzorgen.

Ook verzette hij zich tegen aparte computerlokalen. Je zegt ook niet: je mag pen en papier alleen in deze ruimte gebruiken. Ook gebruikte hij citaten van sir Ken Robinson en Sugata Mitra, die onder meer stelde:

Children will learn to do, what they want to learn to do

Het beleid van de regering Cameron omtrent ICT en onderwijs werkt volgens deze spreker averechts. Zij lijken ICT vooral als negatief en bedreiging te beschouwen.

Daarnaast verzette hij zich tegen smartboards. Gebruik liever touch surfaces. Daarmee kun je veel creatievere en interactieve leeractiviteiten organiseren. Haal dus je smartboard van de muur, zo pleitte Prue.

Gemotiveerde leerlingen presteren beter. Met behulp van ICT gaan ze vaak gemotiveerder aan de slag. Dus….

Een leuk gebracht verhaal, zonder veel nuances. Maar dat mag bij een afsluitende keynote van de m.i. erg geslaagde Onderwijsdagen. De opnames komen hopelijk ook snel online.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *