Komt leren zoals in The Matrix een stap dichterbij?

Volgens online magazine NextShark is het implanteren van “kennis” in je brein niet langer science fiction.

At school 2000
Afbeelding: Villemard

De Franse tekenaar Villemard dacht in 1910 dat we in het jaar 2000 informatie uit boeken via elektriciteit tot ons zouden nemen. In de film The Matrix leert hoofdpersoon Neo Kung Fu doordat hij de kennis en vaardigheden via elektrodes in zijn hoofd gepompt krijgt.

Volgens NextShark komt deze ontwikkeling een stap dichterbij dankzij onderzoek van HRL, een R&D laboratorium van Boeing en General Motors. Het zou hierbij gaan om een innovatie die scholen overbodig kan maken, en er voor kan zorgen dat leren daadwerkelijk ‘just in time’ kan worden.

Los van het feit dat NextShark een beperkte opvatting heeft over de rol van de school, wordt de soep niet zo heet gegeten. Dat wil echter niet zeggen dat de onderzoekers van HRL geen interessant onderzoek hebben uitgevoerd.

Zij hebben namelijk software ontwikkeld waarmee zij met behulp van een vluchtsimulator hebben geanalyseerd hoe het brein van een zeer ervaren piloot functioneert als deze een complexe opdracht moet uitvoeren. Hierbij moet de piloot tegelijkertijd cognitieve en motorische prestaties leveren.

De onderzoekers hebben de patronen in het brein gekopieerd en vertaald in een programma. Dit programma prikkelt vervolgens het brein van onervaren piloten via een soort badmuts met elektrodes, als deze oefenen met de vluchtsimulator.

Hierdoor blijkt de experimentele groep onervaren piloten sneller te leren dan de controle groep, en 33% betere prestaties te boeken.

Het is dus niet zo dat “kennis” rechtstreeks in het brein wordt geïmplanteerd. Wat wel gebeurt, is dat brein stimulatie technologie wordt gebruikt om bepaalde functies van het brein te prikkelen waardoor bepaalde taken beter en sneller kunnen worden geleerd. En dat is al best opzienbarend.

De vraag is wel of een werkgever bijvoorbeeld zachte drang mag uitoefenen op de werknemer om op deze manier te leren. Dit lijkt namelijk haaks te staan op het recht op lichamelijke en geestelijke integriteit. Als lerende zou ik hier zelf geen problemen mee hebben. Deze technologie kan immers geen kwaad.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Wilfred,

    Stuur mij aub de wetenschappelijke bewijzen hiervoor.

    Bedankt

    Paul

  2. “Deze technologie kan immers geen kwaad.” – weet je niet, voorlopig nog wel. Op een gegeven moment zullen ze het vermogen wel willen opvoeren. Maar TMS is interessant, inderdaad.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *