Knippen en plakken geen plagiaat?

Dr. Dale Spender heeft wel heel aparte opvattingen over plagiaat in het onderwijs. In de prikkelende bijdrage Cut and paste ‘not plagiarism’ zegt zij onder meer dat het kopiëren van teksten van internet, en het plakken daarvan in werkstukken, geen plagiaat is.


“They take bits and pieces, mixing and matching them and making something that is their own product.”


Verder stelt zij


“I don’t really care if there are bits and pieces in their initial information that is downloaded from different points. What I care about is: do they understand it and did they use that information to come up with a solution to solve a problem?”

Als dit de praktijk zou zijn, dan zou ik Spender gelijk geven. Maar de realiteit is volgens mij anders. Het komt te vaak voor dat lerenden hele stukken uit bestaande documenten overnemen, zonder bronvermelding. Er is daarbij dan geen sprake van een ‘eigen product’. Want als je vervolgens aan lerenden vraagt om in eigen woorden te vertellen, wat zij daar ‘geschreven’ hebben, dan blijft het vaak stil.

Nee, ik blijf het belangrijk vinden om binnen het onderwijs aandacht te besteden aan het verschil tussen citeren en plagiaat plegen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Dale Spender over plagiaat

    (a) Wanneer ik als beeldend kunstenaar een afbeelding van de werkelijkheid maak, en ik laat me daarbij inspireren door het werk van een andere kunstenaar, pleeg ik dan fraude? Of meer in concreto, als een deel van mijn afbeelding identiek is aan het we…

  2. Dale Spender stelt dat docenten zich bij het beoordelen van een werkstuk niet moeten blindstaren op ’the failure of students to properly cite downloaded text’ maar dat ze zich moeten concentreren op de vraag ‘whether the student had answered the question and demonstrated their own understanding.’ Zij stelt dus dat beoordelaars zich moeten concentreren op het criterium ‘Heeft deze student de primaire leerdoelen van deze studietaak bereikt?’ en dat het onprofessioneel is om ingeleverde werkstukken onontvankelijk (of zelfs als frauduleus) te verklaren enkel en alleen op grond van het feit dat het ingeleverde werkstuk niet aan bepaalde vormvereisten voldoet. Een ingeleverd werkstuk mag volgens haar pas als onontvankelijk bestempeld worden indien de beoordelaar uit het ingeleverde werkstuk niet kan opmaken of de student de primaire leerdoelen bereikt heeft.

  3. @Wes Holleman: klopt, dat doet zij ook. En daar moet het uiteindelijk ook om gaan: ‘Heeft deze student de primaire leerdoelen van deze studietaak bereikt? De praktijk van het plakken en knippen is echter een andere, als je het mij vraagt. Leerlingen uit het basisonderwijs, VO, mbo en ook studenten uit het HO maken er m.i. geen eigen verhaal van. En van het puur plagiëren leer je m.i. bijzonder weinig.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *