Er zijn grote verschillen in de wijze waarop deelnemers uit verschillende landen, participeren in massive open online courses. Onderzoek wijst op een opvallende oorzaak, die met kleine interventies al te bestrijden is.
Massive open online courses kunnen een bijdrage leveren aan het vergroten van de toegankelijkheid van het onderwijs. Tussen 2012 en 2015 kwam 39% van de deelnemers uit ontwikkelingslanden. Onderzoek van MIT en Stanford laat echter zien dat de voordelen van MOOCs niet billijk over de verschillende regio’s worden verspreid.
De onderzoekers dragen daarvoor een verrassende oorzaak aan: bedreiging van de sociale identiteit. Daaronder verstaan zij een gevoel niet gewenst te zijn binnen de MOOC of het gevoel gestereotypeerd te worden omdat men tot een bepaalde groep behoord. Deze bedreiging van de sociale identiteit zou leiden tot een cognitieve belasting die negatief van invloed zijn op het leren.
Kleine ‘duwtjes in de rug’ zouden volgens onderzoek al een belangrijk bijdrage leveren aan het bestrijden van deze bedreiging, vooral als deze op belangrijke momenten tijdens de cursus gegeven worden. Men heeft drie interventies onderzocht:
- Deel men anderen hoe deelname aan de MOOC van invloed is op jouw kernwaarden.
- Laat deelnemers getuigenissen van eerdere deelnemers lezen en henzelf een advies schrijven (over deelname).
- Lees en schrijf over studievaardigheden.
De eerste twee interventies bleken een groot effect te hebben op prestaties in diverse cursussen(zoals het bestuderen van materiaal na de interventie) en bij tal van lerenden. Zo bleken deelnemers uit ontwikkelingslanden vaak twee keer zo goed te presteren dan deelnemers uit deze landen die geen duw in de rug hebben gehad. De derde interventie bleek geen effect te hebben.
Deze bevindingen zijn aanleiding voor de onderzoekers om uitgebreider te kijken naar interventies. Het leidt uiteraard ook tot vervolgvragen, zoals de relevantie voor traditioneel onderwijs. Er zal dan ook vervolgonderzoek worden uitgevoerd.
Dit onderzoek laat zien dat MOOCs interessante onderzoeksobjecten zijn, en kunnen leiden tot nieuwe kennis over curriculumontwikkeling en didactiek van online leren. Verder illustreert dit onderzoek dat je engagement van lerenden kunt bevorderen via je curriculumontwerp en je didactiek. Ik heb hier eerder over geschreven. Ook bevestigt dit onderzoek ander onderzoek waaruit blijkt dat kleine interventies al verschil kunnen maken in participatie.
Eerlijk gezegd had ik verwacht dat aandacht voor studievaardigheden ook verschil uit zou maken voor het engagement. Wellicht dat een andere interventie op het gebied van digitale studievaardigheden wel effect zou hebben gehad. Persoonlijk spreken de twee interventies met effect mij niet echt aan. Je kunt uiteraard ook andere interventies plegen die binding bevorderen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie