Via Twitter wees Guido Crolla (aka Denkbeeldhouwer) mij op de blog post Talent faciliteren. Deze bijdrage gaat over (en bevat) de documentaire "eentweetien". In deze documentaire staat het onderwijsprogramma centraal dat Guido Crolla heeft opgezet volgens de 'lessen' van sir Ken Robinson. Guido faciliteert studenten om talent en passie te verbinden, om relaties aan te gaan met hun omgeving (en zo betekenisvol te leren), en om studenten al creëerend, via vallen en opstaan, te laten leren.
Dat dit niet altijd van een leien dakje gaat, wordt duidelijk in de documentaire. Studenten moesten erg wennen aan deze nieuwe manier van leren. En Guido geeft aan een volgende keer meer structuur te willen bieden. Maar heb vooral oog voor de resultaten!
Ik heb veel bewondering voor dit initiatief, voor Guido en zijn studenten. "We want more", zou ik zeggen.
EenTweeTien Documentaire from Jeroen Diks on Vimeo.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Vind het echt een eer dat de documentaire van Jeroen en mij op uw blog staat! Ik ben een van de studenten die bij Een Twee Tien heeft gestudeerd afgelopen jaar. Aan het begin van de minor had ik de wens om meer over het maken van video te leren. Als ik bedenk wat ik allemaal geleerd heb dit semester, zonder echt ‘les’ te krijgen, vraag ik me af of ik überhaupt ooit nog op de tradionele manier’les’ wil krijgen. 🙂
@Ramon Snellink: dank voor je reactie. Graag gedaan. Ik vind echt dat jullie knap werk hebben geleverd. Ik denk dat je nog vaker op een traditionele manier les zult krijgen. Zou je ook niet zin in een traditionele les krijgen als je alleen maar op deze manier leert? Zijn er ook leerdoelen die je niet op deze manier kunt behalen? Wat vind jij?