Michael Trucano houdt zich bij de Wereldbank bezig met ICT en onderwijs. Hij is onlangs naar India gegaan om met eigen ogen te kijken naar het Hole in the Wall-initiatief van Sugata Mitra. In Searching for India's Hole in the Wall doet hij verslag van zijn observaties (nadat hij het initiatief uitgebreid inleidt).
Eén van de zaken die Trucano op is gevallen, is het belang van 'community mobilization': het betrekken van de lokale gemeenschap bij het initiatief, onder meer door iemand uit de lokale gemeenschap coördinator te maken van de uitwerking van het initiatief ter plekke.
Een andere succesfactor was de ontwikkeling van uitdagende educatieve content, vaak in de vorm van games. De kinderen kwamen vooral om games te spelen. Het leren was in feite een prettige bijkomstigheid. Verder viel het Trucano op dat kinderen elkaar begeleiden.
Trucano heeft ook gesproken met een leerkracht van een school, vlak bij de kiosk van The Hole in the Wall. De betreffende leerkracht had er geen bezwaar tegen dat zijn leerlingen gebruik maakten van de kiosk. Zelf heeft de school een computerlokaal gesloten omdat de leerkrachten niet in staat waren om met computers om te gaan. Een behoorlijk contrast, vindt Trucano terecht.
One the one hand, you had two computers set up outside which received minimal maintenance, and which anyone could use from 9-5 each day. There was no direction on how to use this equipment, but that didn't stop kids from figuring it out via trial and error (or, more often, from other kids). On the other hand, you had a dozen computers locked up in a school just a short walk away, gathering dust for lack of 'qualified teachers' to use them, and direct their use.
Een mooie impressie van Michael Trucano. Hij vult eerdere indrukken over Sugata Mitra's initiatief goed aan met zijn persoonlijke observaties. Trucano illustreert dat kinderen zelfstandig kunnen leren, als aan een aantal voorwaarden is voldaan.
Via Stephen Downes
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie