Bij het ontwerpen van blended learning kun je kiezen tussen de drie manieren in de titel van deze post. Vanmiddag heb ik tijdens de Online Educa in Berlijn een sessie verzorgd over didactische overwegingen die je hierbij kunt hanteren.
Ik ben eerst kort ingegaan op de drie manieren. Daarbij heb ik ook aangegeven dat ik niet stil wil staan bij online leren op locatie en bij leren op de werkplek (zoals stages).
Ik ben ook kort ingegaan op kenmerken van deze drie vormen.
Vervolgens heb ik een aantal factoren met didactische overwegingen besproken en de deelnemers laten nadenken over hun eigen context.
Bijvoorbeeld: hoe belangrijk is het faciliteren van flexibiliteit? Zijn lerenden lastig in staat om naar dezelfde locatie te komen? Is het ingewikkeld om lerenden op hetzelfde tijdstip te laten leren? Verschillen de lerenden sterk wat betreft niveau en voorkennis?
Naarmate het faciliteren van verschillende vormen van flexibiliteit belangrijker wordt, zul je asynchroon online leren vaker inzetten.
Ik heb deelnemers ook gevraagd naar andere aanvullende factoren met didactische overwegingen. Nota bene: bij het maken van een keuze kunnen ook andere overwegingen een rol spelen (zoals kosten).
Onderstaande tabel bevat veel van deze overwegingen. Onder deze tabel vind je mijn slides.
Slides:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie