Vanmiddag heb ik een keynote over blended learning verzorgd tijdens een drukbezochte studiedag over digitale didactiek bij de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.
Ik ben ingegaan op het begrip ‘blended learning’, en op modellen voor blended learning. Daarbij heb ik ook gekeken naar de ambitie van de aanwezigen (hoe en in welke mate wil men ICT voor leren inzetten?). De aanwezigen wilden over het algemeen behoorlijk veel ICT in hun onderwijs zetten, waarbij studenten ICT zowel op school als elders zouden gebruiken om te leren.
Vervolgens ben ik aan de hand van de metafoor van het restaurant ingegaan op de elementen die je nodig hebt om blended learning vorm te geven (curriculum, didactiek, leertechnologie, leerinhouden, docenten en een ‘leerlandschap’). Daarbij, zo laat onderzoek zien, is het vooral belangrijk dat lerenden actief aan de slag gaan met leerinhouden, en bijvoorbeeld niet passief luisteren naar een docent (al dan niet via video).
Ik ben hierbij ook ingegaan op een aantal toepassingen. Daarbij heb ik ook de vraag gesteld in welke mate de genoemde voorbeelden toepasbaar zijn voor de aanwezigen. De zelftoets scoorde daarbij het hoogst, ‘pitches met peer review’ relatief laag.
Tenslotte ben ik ingegaan op enkele trends. Zo zullen digitale leer- en werkomgevingen ‘ecosystemen’ worden van verschillende applicaties die met elkaar verweven zijn, en zal technologie op termijn onzichtbaar worden: letterlijk (alledaagse voorwerpen bevatten internettechnologie) en figuurlijk (technologie is niets bijzonders meer waardoor we over een jaar of 5 ook niet meer spreken van digitale didactiek).
Hieronder vind je mij presentatie:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie