Kerninzichten geven richting aan onderwijsvernieuwingen

Het is belangrijker om je of te vragen waarom je wilt innoveren, dan hoe je wilt innoveren. Kerninzichten zijn daarom belangrijker dan kerncompetenties. Dat concludeert Adam Richardson als het gaat om innovaties binnen bedrijven. Maar volgens mij is deze conclusie ook relevant voor onderwijsinnovaties.

Richardson stelt:

If you don’t have a clear understanding of why you are pursuing an innovation, you risk being wasteful and ineffective, and could lack strong differentiators from incumbents. On the other hand, clear, deep, relevant insights help you stay one step ahead of competitors who may try to imitate your creations. If they can’t replicate the thinking driving your innovations, they’ll be doomed to “me too” status.

Kerninzichten geven dus richting aan vernieuwingen. Hij illustreert dit aan de hand van de Prius van Toyota. Deze auto was duur en bevatte nieuwe technologie. Maar door de nadruk te leggen op milieu, in plaats van ‘economie’ bleek hier toch een aanzienlijke markt voor te zijn.

Volgens Anderson hebben kerninzichten drie belangrijke elementen:

  1. Ze zijn voor de handliggend, maar toch onverwacht (sluiten aan bij motieven van je doelgroep en veroorzaken een ‘Maar natuurlijk’-effect).
  2. Ze zijn toekomstgericht, en houden rekening met de behoeften en het gedrag van je doelgroep, en met trends.
  3. Ze zijn niet gemakkelijk over te nemen, omdat ze sterk gekoppeld zijn aan de bekwaamheden van jouw organisatie, jouw doelgroep en jouw business model.

Bij onderwijsinnovaties zouden we volgens mij ook expliciet stil moeten staan bij de ‘waarom’-vraag. Kerninzichten zouden richting moeten geven aan onderwijsveranderingen. Als het gaat om trends dan hebben we het onder meer over de bekwaamheden van de 21e eeuw, technologische ontwikkelingen en de wijze waarop jongeren omgaan met informatie en ICT.

De vraag hierbij is wel wat de specifieke sterke kanten (en competenties) zijn van een onderwijsinstelling, en of een onderwijsinstelling zich met een ander business model van anderen kan onderscheiden. Een Open Universiteit kan dat bijvoorbeeld wel, ten opzichte van andere instellingen voor hoger onderwijs. Sowieso zijn instellingen voor hoger onderwijs, daartoe verplicht door het ministerie van OCW, op dit moment bezig een specifiek profiel te kiezen. Maar een specifiek profiel is nog wat anders dan een business model. Hetzelfde geldt voor onderwijsinstellingen die zich willen onderscheiden met een bepaalde didactische aanpak, of op een bepaald terrein (zoals sport of cultuur). Daarmee heb je nog geen specifiek business model ontwikkeld.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *