12 Key Ideas: An Introduction to Teaching Online is een beknopt online boek dat belangstellende docenten wil voorbereiden op het verzorgen van online onderwijs en opleiden. Auteurs Dave Cormier en Ashlyne O’Neil vinden met name belangrijk dat je weet hoe internet als platform werkt. Vandaar uit zou je online onderwijs en opleiden vorm moeten geven.
Het boek bestaat uit twaalf beknopte hoofdstukken. Elk hoofdstuk bestaat uit een korte tekst, een video, een actie en een bron met meer informatie.
De kernideeën luiden vertaald:
1. Het “probleem” van online onderwijs in een ander kader plaatsen
Onderwijs naar het internet verplaatsen is geen technologieprobleem. Dat wil zeggen, tenzij je er een van maakt. De technologie is iets waar je door herhaald gebruik wel achter komt. Als je echter te veel platforms gebruikt of te veel fantasie gebruikt, kan de technologie een probleem worden. Begin dus conceptueel te denken en houd de technologie eenvoudig. Concentreer je op hoe het internet anders is, en werk van daaruit verder.
2. Het effect van de overvloed aan informatie op doceren en leren
Als je toegang hebt tot internet, dan kun je elk stukje informatie dat je nodig hebt vinden door er naar te zoeken. Onze leerervaringen moeten daar rekening mee houden. We moeten lerenden helpen het vermogen te ontwikkelen om die informatie op een zinvolle manier te ordenen. We moeten die overvloed in ons voordeel gebruiken.
3. Gecompliceerde vs. complexe uitdagingen
Een gecompliceerde uitdaging gaat vaak gepaard met het formuleren van ‘stap-voor-stap’ antwoorden. Je hebt daarbij geen creativiteit nodig. Het stellen van deze “ingewikkelde” vragen werkt alleen echt in de zone van kunstmatige schaarste waar we tijdens onze face-to-face lessen mee te maken hebben. Lerenden hebben dan een enorme hoeveelheid informatie binnen handbereik. Complexe uitdagingen hebben geen eenduidig antwoord. Ze zijn moeilijk of onmogelijk te meten. Bij het beantwoorden van complexe uitdagingen zijn lerenden meer betrokken bij de inhoud en wordt hun autonomie meer bevorderd.
Mijn opmerking: veel van de onderwijsinhoud is waarschijnlijk eerder gericht op gecompliceerde uitdagingen en niet op complexe uitdagingen. In die gevallen ligt het meer voor de hand dat de docent leerinhouden selecteert. Bovendien moet je over de nodige voorkennis en informatievaardigheden beschikken om zelf content te zoeken en selecteren. Daar komt bij dat het vaak lastig is om kwalitatief goede content voor specifieke onderwerpen te vinden.
4. Geletterdheid in informatie en leren op het web
Het leren vinden, evalueren en samenvatten van informatie op welk gebied dan ook is op dit moment een kritieke vaardigheid. Probeer je cursus zoveel mogelijk te situeren in de overvloed van het web en neem veel tijd om lerenden te begeleiden bij het professionele en ethische proces van het evalueren van de dingen die ze tegenkomen.
Mijn opmerking: je hebt niet altijd gelegenheid om te werken aan informatievaardigheden.
5. Met zorg doceren
Het verplaatsen van je onderwijs naar het internet vereist echt pedagogie van ‘zorg’. Dat is belangrijk voor jouw lerenden, en voor jezelf. Glimlachen, sociale interactie, checken hoe het met lerenden gaat. We hebben effectieve manieren nodig om dit online te doen.
6. Inhoud en aanwezigheid van de docent
Het verplaatsen van je onderwijs naar het internet maakt de relatie tussen “inhoud” en “aanwezigheid van de docent” ingewikkeld. Jouw samenstelling van het materiaal is een deel van je aanwezigheid. Er is meestal een direct verband tussen waargenomen aanwezigheid en betrokkenheid van leerlingen. Zorg ervoor dat je online aanwezig bent, bijvoorbeeld door een introductievideo van jezelf te delen.
7. Houd het eenvoudig
Hou het simpel als je online onderwijs gaat verzorgen. Kies een beperkt aantal leertechnologieën en wees selectief bij het behandelen van inhoud. Wat is echt belangrijk?
8. Houd het rechtvaardig en toegankelijk
De problemen met de toegankelijkheid die lerenden ervaren, verdwijnen niet omdat ze online thuis leren. Online leren kan de toegankelijkheid soms zelfs verslechteren, bijvoorbeeld als lerenden niet over goede faciliteiten beschikken. Denk na over alternatieven voor lerenden die synchrone sessies niet kunnen bijwonen. Denk na over verschillende manieren waarop je opdrachten kunt ontwerpen, zodat lerenden ze op verschillende manieren kunnen voltooien.
9. Houd het boeiend
Online onderwijs en opleiden vereist meer intentionaliteit ten aanzien van het bevorderen van betrokkenheid. Docenten vragen zich vaak af hoe zij lerenden kunnen stimuleren actief online te leren. Het bevorderen van betrokkenheid kan bijvoorbeeld door ondersteuning te bieden, om hen te begrijpen hoe ze voorbereid moeten zijn om online te kunnen leren.
10. Ontwerp activiteiten en beoordelingen voor het web
Online heb je veel meer mogelijkheden zodat lerenden activiteiten kunnen uitvoeren en hun vorderingen kunnen bijhouden. Je kunt de voortgang van het leren ook prima bijhouden. Dankzij het web kunnen lerenden ook gemakkelijk met elkaar samenwerken.
11. Werk samen
Probeer online onderwijs niet in je eentje te ontwikkelen. Werk samen met anderen en maak gebruik van open educational resources.
Mijn opmerking: samenwerken met anderen kost wel vaak meer tijd. De kwaliteit wordt wel vaak beter.
12. De gemeenschap is het curriculum
Je kunt bij online leren andere professionals uit je vakgebied erbij betrekken. Stimuleer dat lerenden contact zoeken met deze professionals. Maak dat onderdeel van het curriculum. Dit kan ook betekenen dat de lerenden zich bezighouden met lopend onderzoek op het vakgebied, of nieuw onderzoek lezen naarmate het zich ontwikkelt.
12 Key Ideas: An Introduction to Teaching Online by Dave Cormier and Ashlyne O’Neil is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License, except where otherwise noted.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie