In de huidige kennissamenleving kan de universiteit niet meer volstaan met haar traditionele rol in onderzoek en onderwijs. Vooral in de technische en toegepaste disciplines heeft ze grote kansen om leidend te worden in (regionale) innovatie en haar studenten te stimuleren tot leven lang leren. Aldus een bericht in Scienceguide, dat gebaseerd is op een artikel van drie Duitse wetenschappers.
Zij pleiten ervoor dat het onderwijsconcept van universiteiten moeten veranderen. In het dominante onderwijsconcept wordt er volgens deze auteurs nog steeds onterecht van uitgegaan dat het de professor is die kennis bezit en deze moet overdragen.
In a highly differentiated world full of open ended and ill-defined problems it is rather unlikely that an individual (professor) or an academic organization (faculty) alone will possess sufficient knowledge to foster learning among students and practitioners sufficiently.
De Duitse wetenschappers -die zich deels baseren op het werk van Lave en Wenger- breken daarnaast een lans voor het betrekken van sociale netwerken en de beroepspraktijk bij het onderwijs en onderzoek.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie