In het artikel Knowledge and Our Structures of Learning stelt George Siemens dat het onderwijs lerenden voorbereid op een wereld die niet meer bestaat. Hij onderscheidt een aantal trends op het gebied van kennis, onder andere dat kennis ‘sociaal’ is.
Our access to knowledge is no longer our key concern. It is our ability to cope, or our ability to translate abundance into some type of action that is most important today. It is no longer more knowledge we need. It is our ability to act on what we already hold.
Volgens Siemens maken nieuwe concepten van kennis het noodzakelijk dat we de bestaande manieren van onderwijs en leren tegen het licht houden. Hij bespreekt daarbij twee benaderingen: netwerken en ecologieën ("An ecology is a chaotic messy space that enables individuals to learn and form connections", aldus Siemens). Beide benaderingen krijgen een plek binnen een systeem en zijn contextgebonden. In zijn artikel beschrijft Siemens ook een aantal elementen van dat systeem.
Wat mij opvalt is dat Siemens de term "connectivism" lijkt te vermijden. Verder presenteert hij een aantal zinvolle gedachten, die lang niet allemaal even uitgewerkt zijn. Dat geldt met name voor wat hij schrijft over ecologieën en systemen. En de kritiek op het bestaande onderwijs (in relatie tot de noodzakelijke kennis van vandaag en morgen) is natuurlijk niet echt nieuw meer.
Dit artikel vormt overigens de basis van de key note die Siemens op 29 november 2006 hield tijdens de Online Educa in Berlijn.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie