De Britse Guardian geeft Microsoft-onderzoekster Danah Boyd de gelegenheid om fors uit te halen naar het cliché van de 'digital native'. Jongeren moeten nog volop leren over wereld om hen heen. Technologie maakt deel uit van die wereld. En jongeren zullen dus vooral moeten leren hoe zij zich moeten verhouden tot elkaar in die online wereld.
Boyd stelt ook dat de sociale netwerk sites die je kiest, een afspiegeling zijn van de maatschappelijke scheidslijnen. Het artikel bevat ook mooie voorbeelden van online sociale representaties, en van de interactie tussen de online en 'offline' wereld van jongeren. Volwassenen begrijpen daarbij lang niet altijd het perspectief van waaruit jongeren handelen. Bijvoorbeeld rond privacy:
Kids have always cared about privacy, it's just that their notions of privacy look very different than adult notions," she says. "Kids don't have the kind of privacy that we assume they do.
Aan het eind van het artikel gaat Boyd in op het concept van controle. Zij stelt dat mensen gemakkelijker kunnen creëren en distribueren. Dat impliceert echter nog geen spreiding van macht. Of je macht hebt, is niet meer afhankelijk van het vermogen om te distribueren. Maar of je aandacht krijgt.
Met andere woorden: kennis is geen macht, maar aandacht.
Al met al stof tot nadenken.
Via Martin Ebner.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Interessante links: bekijk ook haar presentatie op Supernova, begin december 2009.
Vreemd – voor mij als oudere – dat je op internet als jongere meer privacy ervaart dan thuis. Internet legt veel van onze sociale werkelijkheid bloot en zichtbaarheid krijgt een andere inhoud.