Mensen die veel kennis over een bepaald onderwerp hebben, gaan er vaak vanuit dat anderen ook over die kennis beschikken. Daardoor kunnen experts blind zijn voor bepaalde kansen en bedreigingen, en zo innovaties in de weg staan. Aldus Scott Anthony, die daarom spreekt van een "curse of knowledge". Anthony denkt dat die 'innovatieblindheid' bestreden kan worden door veel te luisteren naar je klanten.
The more you listen to what the customer says and doesn't say, the more you can make sure that your intuition is attuned to the customer's knowledge base. Recognizing the curse helps as well.
Ik denk dat kennis op zich geen bedreiging voor innovatie is. Volgens mij heb je een probleem als je je kennis onvoldoende up to date houdt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Inderdaad. Ik heb het stukje ook gelezen en er is in het voorbeeld meer sprake van een verkeerde aanname dan van te veel kennis. De moraal daaruit: onderzoek altijd je eigen aannames.
Ik denk dat Scott hier niet zozeer kennis op zich als de bedreiging ziet, maar het kennelijke causale verband met de aannames die de betreffende kennishebber vervolgens doet. Ik zie in veel trajecten waar ik bij betrokken ben binnen IT hetzelfde probleem, waardoor er een mismatch zit in de beleving van mogelijke oplossingen. Een min of meer agnostische klant veronderstelt dat het probleem relatief eenvoudig is op te lossen en de expert verzuimt zijn vele aanames inzichtelijk te maken…..And never the twain shall meet…zeggen we dan.