Kenmerken en beperkingen van een ELO

David Jones beschrijft op basis van zijn dissertatie een aantal kenmerken en beperkingen van elektronische leeromgevingen (ELO). Jones stelt onder meer dat de invoering van een elektronische leeromgeving enige mate van standaardisering van het onderwijs vereist, en dat standaardisering van het onderwijs dikwijls als een pijnlijk en problematisch proces wordt ervaren.


The standardization inherent in an LMS exacerbates the pain of adoption by being standardized products designed to support a non-standard base of university academics with different disciplines, teaching philosophies and instructional styles.


Tegelijkertijd is standaardisering belangrijk vanuit het oogpunt van ondersteuning, training en de beheersbaarheid, schrijft Jones.

Jones bespreekt ook culturele aspecten van een ELO, die spanningen op kunnen leveren (managers vs onderwijsgevenden; verschillende onderwijstradities). Ook blijkt dat het gebruik van ELO's niet altijd leidt tot vernieuwend onderwijs, integendeel:


The very design of the LMS can encourage horseless carriage approaches to e-learning. Giving support for the observation that technology will most likely reinforce the old systems rather than the new paths.


De bijdrage van Jones is in het geheel de moeite van het lezen waard. Zijn benadering van standaardisering vind ik wel wat eenzijdig. Standaarden heb je bijvoorbeeld ook nodig randvoorwaarde voor flexibilisering. Ook kunnen standaarden worden gebruikt als minimale kwaliteitsgaranties.

Met dank aan oud-collega Harm Weistra voor de tip.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *