We kijken dikwijls vanuit onderwijskundig en organisatorisch perspectief naar sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen van online leren voor het onderwijs. Brady Colby kijkt vanuit een heel ander perspectief naar de kansen van online hoger onderwijs. Als marktonderzoeker onderzoekt hij de vraagkant. Een aantal indicatoren leiden volgens hem daarbij snel tot waardevol inzicht.
Colby focust zich daarbij op de Amerikaanse markt, en maakt ook gebruik van Amerikaanse data bij zijn analyse. Toch zie ik ook parallellen met onze situatie. Colby kijkt naar daarbij naar het potentieel aantal lerenden en naar de bestaande markt. De combinatie van beiden leidt tot inzicht in groei of verzadiging.
- Hij constateert dat de belangrijkste markt van online leren in termen van potentiële lerenden betrekkimng heeft op kortdurende gecertificeerde programma’s (op verschillende gebieden, met name bedrijfskunde/management en bèta/techniek). Volgens Colby betreft het 19 miljoen potentiële lerenden voor dergelijke certificaten op het gebied van bedrijfskunde/management.
- Een andere aanzienlijke groeimarkt is die van de associate degrees, met name ook op het gebied van ‘business’ (15 miljoen potentiële lerenden).
- De potentie van online bachelorprogramma’s (met name op het gebied van onderwijs) en ‘doctorale’ programma’s (zorg, ‘liberal arts’ en geesteswetenschappen) is veel beperkter van omvang. De markt van online bachelorprogramma’s op het gebied van onderwijs is verzadigd. Hetzelfde geldt voor masterprogramma’s op het gebied van geesteswetenschappen.
- De meest omvangrijke bestaande markten op het gebied van online hoger onderwijs zijn bacheloropleidingen op het gebied van bedrijfskunde/management, gevolgd door bacheloropleidingen op het gebied van geesteswetenschappen. Daarna volgen bèta/technische programma’s op bachelorniveau, associate-level programma’s voor geesteswetenschappen en masterprogramma’ op de terreinen bedrijfskunde/management, bèta/techniek en geesteswetenschappen. Hier is dus ook relatief weinig groei te verwachten.
In ons land bestaan er nog betrekkelijk weinig volledig online te volgen programma’s voor hoger onderwijs (het aanbod van de Open Universiteit en enkele specifieke programma’s van andere universiteiten daargelaten). Universiteiten groeien nog steeds gestaag, terwijl hogescholen te maken hebben met teruglopende studentenaantallen.
Tegelijkertijd is de noodzaak voor een leven lang leren groot. Kortlopende, hybride programma’s (waarin lerenden ook op de werkplek leren) met een grote online component kunnen hierbij m.i. een belangrijke rol spelen. Daar zit m.i. veel potentie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie