Volgens Bill Brandon neemt de toegankelijkheid van virtual reality en augmented reality -die beiden “immersive learning” mogelijk maken- toe. Deze technologieën hebben een aantal belangrijk voordelen die kansen bieden voor leren en ontwikkelen (en m.i. ook onderwijs).
Samengevat komen de voordelen op het volgende neer:
- Deze technologieën brengen gebruikers in een “flow”, bieden context, bevorderen emotionele betrokkenheid, en stimuleren actieve deelname. Dit kan tot effectief leren leiden.
- Deze technologieën verminderen het risico op letsel, vergroten de onmiddellijke feedback en vergemakkelijken het volgen van de voortgang van leren en het identificeren van moeilijkheden.
- Deze technologieën stellen je in staat leren aan de dagelijkse realiteit te relateren.
- Er is sprake van het bieden van consistente, schaalbare leerervaringen.
- VR-training is geschikt voor situaties met hoge stress, noodprocedures en waar training zelf gevaarlijk kan zijn. Je ziet VR dan ook toegepast worden in de gezondheidszorg, op het gebied van onderhoud en reparatie van apparatuur, veiligheid, compliance training, verkoopvaardigheden, en persoonlijke ontwikkeling. Volgens Brandon kunnen deze technologieën ook worden ingezet voor zaken als coaching, feedback, omgaan met intimidatie of pesten, en het oplossen van moeilijke conflicten.
Volgens Brandon is echter nog steeds sprake van scepsis van gezaghebbende experts op het gebied van leren. Zij benadrukken met name de onhandige vorm en het uiterlijk van de apparaten, die vooral voor VR worden gebruikt, en de hoge kosten (ook al zijn VR en AR beter betaalbaar geworden).
Op langere termijn bieden VR en AR volgens de auteur zelfs kansen om de traditionele didactische manieren van leren te vervangen. Dat komt omdat je continue feedback kunt krijgen, en de leeromgeving zich steeds kan aanpassen op basis van het leergedrag.
Mijn opmerkingen
De focus van Bill Brandon lijkt toch echt op VR te liggen. Augmented reality is meer toegankelijk, maar minder “immersief”. Voordelen en beperkingen van VR zijn minder van toepassing op AR. Verder kun je ook met behulp van andere leertechnologieën continue feedback krijgen en kan de leeromgeving zich aanpassen aan het leergedrag. Als leertechnologieën AI integreren, zal hier in toenemende mate sprake van zijn. De voordelen van met name VR ten opzichte van andere leertechnologieën worden daardoor kleiner. De toepassing van VR zal m.i. beperkt blijven tot specifieke gebruikerscases -zoals oefenen in gevaarlijke situaties- tot dat de apparaten waarmee we deze toepassingen gaan gebruiken handiger in gebruik en goedkoper worden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Beste Wilfred,
Bedankt voor deze mooie post over Immersive Learning. Ik heb de indruk dat het hier gaat om leren met de VR-brillen. Zelf ben ik benieuwd naar ontwerpprincipes voor de Immersive Room. Ik zie overeenkomsten wat betreft de mogelijke scenario’s en de verwachte leereffecten. Denk jij dat er een verschil is in leeropbrengst tussen VR-bril en de Immersive Room. Zijn de principes over te nemen, zonder de nadelen van de bril? Ik zie voordelen van de Immersive Room (scenario oefenen samen met andere fysieke personen). Ben je bekend met resultaten van onderzoek naar effecten van de Immersive Room, evt. in vergelijking met de VR-bril?
Dag Willy,
Klopt. Het gaat met name om VR-brillen. Een immersive room is m.i. lastiger schaalbaar, relatief kostbaar en moeilijker transporteerbaar. Wat betreft ontwerpprincipes zou je m.i.moeten kijken naar bekende didactische principes, het creëren van een zo authentiek mogelijke omgeving, het voorkomen van overdaad… Je moet ook heel goed nadenken naar de toegevoegde waarde in vergelijking met andere oplossingen.
Ik ken geen onderzoek naar effecten van een immersive room.
Groet,
Wilfred