Vandaag heb ik over bovengenoemd onderwerp een presentatie verzorgd.
Met de altijd kritische Stephen Downes na mij als spreker, mocht ik vandaag in Brussel een presentatie verzorgen tijdens de bijeenkomst “Digital trends challenging learning and training in the workplace” van het Belgian network for Open and Digital Learning.
De locatie was de Solvay bibliotheek in Brussel. Wat ben ik dol op stijlvolle, oude, panden en nieuwe technologie.
Ik ben eerst ingegaan op het belang van meer ‘maatwerk’ op het gebied van onderwijs, opleiden en leren. We stellen hoge eisen aan lerenden, maar zullen onderwijl meer rekening moeten houden met de aanwezige expertise en leervragen van lerenden. SURFnet heeft onlangs een white paper uitgeven waarin zij het belang van ‘onderwijs op maat’ benadrukken. Daarbij maken zij een onderscheid in wat lerenden leren, en hoe lerenden leren.
Technologie kan verschillende vormen van ‘customised education’ faciliteren. In het SURF Trendrapport 2016. Hoe technologische trends Onderwijs op Maat mogelijk maken (pdf) schetsen verschillende auteurs een aantal manieren waarop leertechnologie ‘customised education’ kan bevorderen. Ik mocht het redactioneel schrijven.
In deze presentatie ben ik ingegaan op deze technologieën, en op hun mogelijke impact. Zo heb ik benadrukt dat ontwikkelingen als open education en microcredentialling niet alleen kunnen leiden tot ‘unbundling’ van onderwijs en leren, maar ook tot commercialisering van het onderwijs. Deels zal dat gratis zijn, en deels betalen lerenden bijvoorbeeld om examen te kunnen doen. Deze ontwikkeling kan uiteindelijk de positie van het publieke bestel ondermijnen. En de vraag is hoe het publiek gefinancierde onderwijs daarop dient te reageren.
Hieronder vind je mijn presentatie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie