Tal van psychologisch onderzoek toont aan dat multitasking ten koste van presteren gaat. Desalniettemin doen we in onze mediarijke leefwereld veel aan multitasking. Daniel Willingham wijst op een onderzoek waaruit blijkt dat in een specifieke situatie multitasking wel effectief zou kunnen zijn.
Willingham vat een onderzoek samen waaruit blijkt dat geluidssignalen visuele informatie kunnen versterken. Proefpersonen moesten op een knop klikken als een bepaald doel verscheen tussen objecten. Als het doel van kleur veranderde, hoorde men ook een geluidssignaal. Dat zorgde ervoor dat het doel nauwkeuriger (niet sneller) gevonden kon worden. Er was de proefpersonen niets verteld over het geluidssignaal.
Willingham schrijft:
Most laboratory tests of multitasking use tasks that are uncorrelated, so spreading attention among them hurts performance. In this case, the information provided among visual and auditory streams is mutually reinforcing, so spreading attention helps.
Wat is de relevantie voor het uitvoeren van betekenisvolle taken buiten een laboratorium? Willingham stelt dat je ‘by design‘ twee verschillende elkaar versterkende stromen informatie kunt aanbieden, waardoor gebruikers minder informatie missen. Ik vind dit zelf geen sterk voorbeeld omdat je dan niet met verschillende taken bezig bent, maar meerdere media gebruikt om dezelfde taak uit te voeren.
Een ander voorbeeld is dat je gevoeliger wordt voor onverwachte geluiden, bijvoorbeeld doordat je in een rumoerige kantooromgeving via een signaal geattendeerd wordt op nieuwe mail. Dit is ook geen sterk voorbeeld: je wordt dan juist afgeleid om je met een andere taak bezig te gaan houden.
Mogelijk kun je wel bij feedback visuele informatie versterken met geluidssignalen. Geluiden helpen lerenden dan om zich te focussen op sleutelbegrippen.
Maar zoals Daniel Willingham zelf al stelt: daar zal eerst onderzoek naar gedaan moeten worden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Is de term multitasken niet eerder van toepassing op het simultaan uitvoeren van verschillende taken. Hier lijkt het me inderdaad eerder te gaan over het aanbieden van informatie binnen één situatie via verschillende kanalen (dual channel theorie)?
Dat geldt m.i. wel voor de voorbeelden die Willingham geeft. Minder voor de test uit het onderzoek zelf. Bij multitasken gaat het in feite vaak om het snel afwisselen tussen taken. Omdat je veel taken niet eens tegelijkertijd kunt uitvoeren (zoals mailen en sms-en tegelijkertijd).