Kan afstandsleren hoger onderwijs wel vervangen? (#in)

Toen ICT in het (hoger) onderwijs werd ingezet, ging men er van uit dat leren vooral in een lokaal plaats vond, en dat onderwijs via boeken en toespraken verzorgd werd. Deze handelingen konden nu via ICT op afstand plaatsvinden.

Een misverstand, vindt Trent Batson:

But, in reality, learning is not that simple; our rhetoric about teaching and learning had just made it seem so. Learning is not content, we now know, and learning is not delivery of content.

Een universiteit biedt volgens de auteur immers veel meer zoals sport, cultuur, vrijwilligerswerk en een echt sociaal leven.

Batson gelooft daarom niet dat e-learning traditioneel leren kan vervangen. We zouden volgens hem wel moeten kijken naar hoe je ICT kunt gebruiken om leren op een campus te versterken, bijvoorbeeld door serendipitous learning spaces te creëren of door interactiemogelijkheden tijdens bijeenkomsten te ondersteunen. Volgens hem kan een klas prima worden gebruikt om leeractiviteiten te coördineren. Bijvoorbeeld:

Students create a portfolio of all the learning they experience on campus and are then assessed and evaluated on the evidence they present of their learning.

Batson is een voorstander van sociaal en experimenteel leren. Dat is mooi. Hij miskent m.i. echter dat technologie en e-learning ook veel 'socialer' zijn geworden. Dankzij nieuwe technologie kun je ook 'echte' sociale contacten onderhouden, zonder mensen persoonlijk te ontmoeten. Het gaat er helemaal niet om, zoals Batson schrijft, om mensen te vervangen. Technologie zou wat mij betreft juist gebruikt moeten worden om mensen in staat te stellen te interacteren, te creëren (alleen en samen) en te netwerken. Trent Batson vertegenwoordigt wat mij betreft 'oud denken' over technologie, terwijl hij volgens mij moderne opvattingen heeft over didactiek. Jammer.

Tony Bates noemt hem "campus-focused ", en verwijt Batson -m.i. terecht- dat hij kwalitatief goed afstandsonderwijs tekort doet. Bovendien moet Batson volgens hem niet doen alsof al het traditioneel hoger onderwijs op dit moment interactief en experimenteel is. En degenen die leren en werken willen combineren, zijn vaak niet eens bereid om naar de campus te komen om te leren, schrijft Bates.

Ik geloof dan ook dat volledig online leren in veel gevallen een volwaardig alternatief kan zijn voor 'gewoon' (hoger) onderwijs. Dan moeten we nieuwe technologie wel inzetten waarvoor ze bedoeld is (user-generated content, participatie en interactie). Deelname aan sport en cultuur kan dan op een andere manier worden bevorderd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *