Kader voor de ontwikkeling van een institutionele strategie voor digitaal leren

The EDUCAUSE Digital Learning Strategy Working Group heeft een kader voor de ontwikkeling van een institutionele strategie voor digitaal leren samengesteld. De Digital Learning Strategy Guide wil onderwijsinstellingen helpen een solide, flexibel en gepersonaliseerd kader te ontwikkelen voor een digitale leerstrategie, waarbij digitale transformatie een belangrijke beïnvloedende factor is.

A Framework for Developing an Institutional Digital Learning Strategy
Bron: Ann Blackman, Tracy Mendolia-Moore, and the EDUCAUSE Digital Learning Strategy Working Group, https://er.educause.edu/articles/2023/5/a-framework-for-developing-an-institutional-digital-learning-strategy

Het raamwerk bestaat uit de volgende elementen:

Studentondersteuning

Het effectief ondersteunen van studenten beïnvloedt in hoge mate het succes, retentie, doorzettingsvermogen en succesvol afronden van een studie. Hiervoor heb je volgens dit raamwerk een geïntegreerde benadering nodig, en interventietechnieken die rekening houden met de diversiteit onder studenten. Door middel van een Digitale Leerstrategie (DLS) kan het succes van studenten worden bevorderd. Je monitort dan ‘service metrics’, implementeert waarschuwingen en interventies met betrekking tot leren, en maakt gebruik van voorspellende analyses om op tijd advies te kunnen geven aan studenten. Dankzij een DLS kunnen studenten beter de uitdagingen aan die gepaard gaan met het leren van nieuwe leertechnologieën, kunnen hiaten op het gebied van digitale vaardigheden worden overbrugd, en wordt gestreefd naar een leeromgeving, waarbij volledig gebruik wordt gemaakt van de beschikbare bronnen en ondersteuning op de campus. Een DLS draagt dan bij aan het creëren van een gevoel van verbondenheid, gemeenschap en ondersteuning.

Inschrijving & Academische Planning

Het beheer van inschrijvingen is een integraal onderdeel van het ‘student succes’. Dankzij de toename van digitale leerervaringen kunnen studenten nu al ervaring op doen met online leren en met leertechnologieën, voordat zij zich daadwerkelijk inschrijven. Dit draagt bij aan een vlottere overgang voor studenten en opname in de leergemeenschap van de instelling. Dankzij digitalisering kun je studenten helpen bij het volgen van hun studievoortgang, of het kiezen van keuzemogelijkheden. Dankzij planningsystemen kunnen studenten hun werkrooster of persoonlijke verplichtingen toevoegen, zodat ze elk semester een studieplan kunnen opstellen dat past bij hun beschikbaarheid.

Medewerkers

Bij digitale transformatie in het onderwijs heb je flexibele, innovatieve en een leven lange medewerkers nodig. De leiding van de organisatie moet dan krachten en obstakels identificeren en benutten. Je doet onderzoek naar de stand van zaken en ontwikkelt een ‘roadmap’ waarin je aandacht besteed aan professionalisering van medewerkers, bijvoorbeeld op het gebied van digitale geletterdheid en de acceptatie en implementatie van nieuwe leertechnologieën.

Digitaal learning design

Leren vindt niet alleen meer plaats op traditionele tijden die op locatie wordt doorgebracht en kan geografisch, in verschillende vormen en tijdzones plaatsvinden. Digitaal learning design omvat dan alle digitale leertechnologieën waar studenten in contact komen met leerinhoud, zoals leermanagementsystemen, bronnen op locaties en videoconferencingsystemen. Bij digitaal learning design komen  digitale hulpmiddelen en leermethoden bij elkaar met de beste didactische aanpakken, zodat iedereen altijd en overal kan leren. Digitaal learning design moet volgens de auteurs de beste didactische praktijken weerspiegelen en rekening houden met wat we weten op basis van onderwijswetenschap. De studentervaring moet centraal staan in digitaal leren.

Leertechnologie

Een organisatie moet leertechnologieën selecteren die een ondersteunende structuur bieden voor effectief leren. Leertechnologie biedt studenten mogelijkheden om hun kennis en vaardigheden toe te passen met behulp van didactisch onderbouwde hulpmiddelen en methoden. Innovatieve technologieën zoals simulaties, alternatieve/virtuele realiteit, en geval gebaseerde real-life scenario’s kunnen leren volgens de auteurs transformeren, en ook AI en learning analytics zullen een steeds grotere rol spelen bij het mogelijk maken van goed onderwijs.

Volgens de samenstellers van het raamwerk is een DLS van belang om de organisatieleiding te ondersteunen bij het nemen van op data gebaseerde beslissingen rondom schaalbare en aanpasbare strategieën. Een DLS waarborgt gelijkheid en toegang voor alle studenten, door het behoud van gemeenschap, inclusiviteit en innovatie in digitale leerruimtes.

De Digitale Leerstrategiegids is een hulpmiddel bij het vormgeven van een DLS. Dit raamwerk toont m.i. grote gelijkenis met het E-xcellence model van Eadtu.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *