Binnen corporate learning is inmiddels ook het besef doorgedrongen dat leren een sociaal proces is. In A framework for social learning in the enterprise probeert Harold Jarche daarom een kader te bieden voor social learning. Jarche vat samen waarom deze manier van leren meer voor de hand ligt dan het "kennis acquisitie"-concept, dat vooral geschikt was voor Tayloristisch ingerichte werkprocessen. Die benadering voldoet niet meer:
A collective, social learning approach, on the other hand, takes the perspective that learning and work happen as groups and how the group is connected (the network) is more important than any individual node within it.
Hij stelt dat individueel leren voor organisaties eigenlijk irrelevant is, als de kennis bij het individu blijft. Het werk wordt immers altijd uitgevoerd door teams en netwerken.
Learning really spreads through social networks. Social networks are the primary conduit for effective organizational performance. Blocking, or circumventing, social networks slows learning, reduces effectiveness and may in the end kill the organization.
In deze bijdrage geeft Jarche ook wat voorbeelden van social learning. Daarbij benadrukt hij het belang van vertrouwen. Communicatie zonder vertrouwen is volgens hem slechts 'geluid'. Volgens hem is het ook noodzakelijk om de traditionele managementstrategieën te verlaten.
Harold Jarche gebruikt ook Jane Hart's overzicht van vijf manieren van leren om social learning te analyseren. De traditionele -formele- manier van leren is daar maar één vorm van. Vervolgens kijkt hij summier hoe deze manieren van leren ingezet kunnen worden. Internettechnologie maakt bijvoorbeeld de constante kennis flow mogelijk. En de traditionele trainingen moeten direct relevant worden voor individuen en groepen, schrijft Jarche.
Een mooi overzicht. Jarche weet in zijn 'raamwerk' recente opvattingen van bekende denkers (zoals George Siemens en Peter Senge) met elkaar te verbinden. Wel stipt hij veel aspecten aan, die hij vervolgens niet echt uitwerkt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie