De jarige Willem Karssenberg (Twitteraars kunnen via een speciale channel feliciteren) maakte mij attent op het bericht "Jongeren: liever chatten dan twitteren". Uit een onderzoek onder 1500 jongeren blijkt dat jongeren vooral via chat of online bellen contact onderhouden met vrienden (naast persoonlijk contact). Slechts 2% besteedt aandacht aan twitteren en bloggen. Daarmee sluiten deze bevindingen aan op conclusies uit een eerder onderzoek van Kennisnet.
Het onderhouden van persoonlijke profielen is overigens ook een belangrijke activiteit van jongeren. Opvallend is verder dat de meeste reclame via internet slecht valt bij jongeren.
De onderzoekers concluderen dat jongeren een sterke voorkeur hebben voor communicatievormen waar zij zelf invloed op kunnen uitoefenen. Zij adviseren bedrijven voor communicatie met jongeren aanknopingspunten te zoeken bij instant messaging.
Wat moet het onderwijs hiermee? In elk geval zich realiseren dat je social software niet moet inzetten omdat jongeren dat 'gewoon zijn ' om te gebruiken. Want jongeren zijn er gewoon niet mee vertrouwd. Dat hoeft ook ziet. Social sofware kun je binnen leersituaties inzetten omdat het didactische toegevoegde waarde heeft.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie