Jongeren, media, de rol van het onderwijs en trends

Vanavond mocht ik een presentatie verzorgen bij Alliance, een business club van bedrijven en de gemeente Roermond waar Gilde Opleidingen ook lid van is. Justine Pardoen van Ouders Online zou voor mij aangeven hoe jongeren omgaan met nieuwe media. Ik zou daarna wat vertellen over hoe Gilde Opleidingen gebruik maakt van ICT en omgaat met het gebruik van ICT door jongeren. Na ons zou trendwatcher Adjiedj Bakas in gaan op ondernemen in toekomstig Midden-Limburg.

Het liep even anders. Een stroomstoring had station Roermond getroffen waardoor Justine veel later aankwam. Ik mocht dus de aftrap doen, en heb onder meer verteld dat Gilde Opleidingen geloofd in blended learning, en dat het tot onze pedagogische opdracht hoort om jongeren wegwijs te maken in de informatiesamenleving. Hier vind je mijn presentatie.

Presentatie Roermond Alliance Gilde Opleidingen

View more presentations from wrubens.

Vervolgens was het de beurt aan Justine (leve de taxi, waardoor zij niet heel veel te laat was). Zij schetste het beeld dat jongeren massaal gebruik maken van internet. Maar lang niet altijd even 'verstandig' omgaan met internet. Internet is voor kinderen een wereld waarin je kunt doen wat je wilt, terwijl er geen toezicht is. Volgens Justine hebben kinderen de ondersteuning nodig van volwassenen om zich te online 'beheersen', en om zich positief te representeren op internet.

Jongeren houden zich sterk bezig met zelfpresentatie en zelfontwikkeling. Dat is van alle tijden. Dankzij internet en internettechnologie krijgen zij echter een online imago dat wijd verspreid is. Justine gaf daarbij ook aan dat ouders vaak het verkeerde voorbeeld geven, bijvoorbeeld door via Google Birth al veel data over hun pasgeboren kind te publiceren (ik kan dit initiatief overigens niet vinden, behalve deze blogpost).

Justine maakte een onderscheid tussen je digitale voetafdruk (wat jezelf op internet achter laat), en je digitale schaduw (wat anderen over jou publiceren). Zij stelde dat mensen zich vaak zorgen maken over hoe de overheid omgaat met privacy, terwijl zij veelal zelf privacygevoelige informatie op internet publiceren.

Justine Pardoen pleitte voor actieve bemoeienis door ouders en onderwijs op dit gebied. Daarbij gaf zij diverse tips. Bijvoorbeeld om als volwassene niet af te geven op "dat internet". Als je dat doet, zul je nooit een vertrouwenspersoon van jongeren worden (als het gaat om internet gebruik).

Daarna was het de beurt aan Adjiedj Bakas. Hij schetste in zijn provocerende betoog drie trends die van belang zijn voor bedrijven:

  • We ondernemen in een hybride tijd. Dat blijkt bijvoorbeeld doordat Nederlandse bedrijven gebruik maken van investeringen door Indiase bedrijven. Denk er aan dat je gebouwen Feng Shui zijn, als je tenminste wilt dat Chinese bedrijven zich er in vestigen.
  • Er is sprake van vergroening van het ondernemerschap.
  • Er is sprake van implosie van oude stelsels, concepten en ideeën. Zo ontwikkelen Apple en Nike samen nieuwe, innovatieve, producten. En juist in tijden van crises ontstaan er innovaties.
    Je moet dus niet al te paniekerig doen over crises. Die vormen een normaal onderdeel van een langere ontwikkeling die uiteindelijk vooruitgang brengt. Bakas noemde daarbij de Kordatieff cyclus (elke vijftig jaar een nieuwe cyclus).

Volgens Bakas houden veel organisaties zich bezig met onderwerpen die niet relevant zijn, terwijl zij belangrijke trends juist negeren. Hij sprak daarbij over de olifant in de kamer die niemand ziet.

Zoals gezegd weet Bakas behoorlijk te provoceren. Bijvoorbeeld als hij spreekt over "Agnes Wilders en Geert Kant" die samen met de FNV de "coalitie van de angst" vormen. Daar tegen over plaatste hij de "coalition of the willing" (zonder daar overigens voorbeelden bij te noemen). Bakas gebruikt humnor, en veel voorbeelden. In feite, zo vertelde een gesprekspartner in de pauze, fungeert hij als een hedendaagse nar. Een nar houdt je een spiegel voor, zonder dat je hem nu alles moet geloven.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *