Je studenten komen niet opdagen: wat te doen?

Wat kun je doen als tweederde van je studenten wegblijven bij een college. Uiteraard kijken naar de oorzaken, en daar naar handelen (waarbij leertechnologie een faciliterende rol kan spelen).

hoorcollege
Foto: Wokandapix. Pixabay

De Britse politicologie-docent Simon Usherwood stond gisteren voor een collegezaal waar tweederde van zijn studenten afwezig waren. Volgens Usherwood kan dit vier oorzaken hebben:

  • De timing. Het tijdstip van het college dat het meest passend is voor de docent, hoeft niet passend te zijn voor de studenten. Vooral omdat dit betreffende college een aantal keer in verband met onderzoeksverplichtingen is verplaatst.
  • De ruimte. Deze hoeft niet passend of aantrekkelijk te zijn om onderwijs in te volgen.
  • Andere verplichtingen, zoals deadlines van opdrachten van andere vakken.
  • Persoonlijke omstandigheden (zoals ziekte).
  • Het onderwijs zelf. De didactiek of de onderwijsinhoud. “Sometimes it’s not them, it’s you”, stelt de auteur.

Volgens hem kunnen individuele docenten eigenlijk alleen wat aan de laatste oorzaak doen (voor de overige oorzaken kan een docent hooguit ‘work-a-rounds’ toepassen). Maar wat betreft de onderwijsinhoud benadrukt Simon Usherwood het belang van ‘engagement’ hetgeen volgens hem iets anders is dan ‘zinvol’.

If you’re aligning your teaching properly, then students will know what they’d doing at any given moment, and why they’re doing, and that they’ll be assessed on it.

Hij stelt dat de college’s -ook die van hem- te vaak het presenteren van de belangrijkste informatie is. Studenten beschouwen het presenteren van deze informatie als ‘overtollig’, meent de auteur. Zij vinden deze informatie immers ook elders. Usherwood adviseert daarom om tijdens colleges de inhoud vanuit een ander perspectief te behandelen. Kies voor dwarsverbanden en andere invalshoeken, bepleit hij.

Usherwood pleit er in feite voor om hoorcolleges te gebruiken voor verbreding en verdieping. Het valt me op dat hij niet ingaat op het belang van interactie en verwerking. Hierdoor wint zo’n bijeenkomst juist aan betekenis voor lerenden, mits je hen kunt ‘overtuigen’ van de betekenisvolheid van zo’n college.

Verder gaat de auteur niet in op de rol die leertechnologie kan spelen bij het versterken en verbeteren van dit onderwijs. Via kennisclips zou de inhoud ook kunnen worden gepresenteerd -zelfs vanuit meerdere perspectieven- waarna je de bijeenkomst dus gebruikt voor interactie en verwerking. Verder zou je via een virtual classroom-tool een interactief college plaatsonafhankelijk kunnen maken. De oorzaak ‘ruimte’ en deels ook de persoonlijke omstandigheden kunnen hiermee ook worden aangepakt.

Overigens geloof ik dat het regelmatig verschuiven van dit college in combinatie met andere verplichtingen de meest belangrijke redenen waren voor het verzuim.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *