It’s the service economy, stupid!

In de Verenigde Staten is onlangs een rapport van het Partnership for 21st Century Skills verschenen, waarin volgens eSchool News gewaarschuwd wordt voor verouderd onderwijs. Het onderwijs moet er voor zorgen dat de economie competitief blijft. En deze economie stelt andere eisen aan mensen, dan dertig jaar geleden.

Er is sprake van een transformatie van een industriële economie naar een service economie, die gedreven wordt door informatie, kennis en innovatie. Het verwerven van zogenaamde 21ste eeuws bekwaamheden is daarbij essentieel. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kritisch denken, digitale geletterdheid en creativiteit. Het onderwijs speelt daar onvoldoende op in. eSchoolNews meldt


While the global economy has been changing, the United States has focused primarily on closing domestic achievement gaps and largely has ignored the growing necessity of graduating students capable of filling emerging job sectors, according to the report.

Een paar dagen geleden schreef ik over een bijdrage waarin het verband werd gelegd tussen ontwikkelingen in de samenleving en het bijpassende onderwijssysteem. Het rapport 21st Century Skills,
Education & Competitiveness
gaat hier ook op in, en bevat verschillende voorbeelden van maatschappelijke veranderingen.

De inhoud richt zich op de VS. Maar volgens mij zijn er duidelijke raakvlakken met onze maatschappij. Jammer is wel dat in het rapport eenzijdig de nadruk ligt op economische competitie. 'Burgerschap in de 21ste eeuw' draait uiteraard om meer.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *