It takes two to tango

“Je kunt een paard naar de drinkbak brengen, maar het niet dwingen om te drinken.” Aan deze uitdrukking moest ik denken toen ik de bijdrage ‘Docenten durven ICT-vraag niet te stellen in de klas’ van Ingrid Mulder las. Mulder onderzoekt hoe mensen werkelijk omgaan met ICT. In deze bijdrage gaat zij in op de vraag waarom mensen vaak op internet zitten, maar ICT niet in het onderwijs gebruiken.


Uit haar bijdrage haal ik een aantal redenen:

  • Mensen gebruiken internet vanuit een intrinsieke motivatie. Het gebruik van een ICT in het onderwijs is vaak extrinsiek gemotiveerd. Het komt niet uit plezier voort.

  • De onbekendheid met de technologie strookt niet met de expertrol die een docent nog steeds vaak heeft ten opzichte van zijn lerenden.
  • Docenten moeten niet zo zeer als individu schitteren, maar als team scoren. Daarvoor is onderling vertrouwen nodig, en durven toegeven dat je iets nog niet kunt. Dat speelt ook bij het ontwerpen van (t)e-learning, en bij het op afstand samen werken/leren. Mulder gebruikt hierbij de metafoor van een tango


    Bij de tango zegt de leider niet wat moet, maar hij geeft wel een richting aan. Pas als hij ziet dat volger dat oppikt, gaat hij die kant op. Daarbij staat niet de individuele prestatie centraal, maar dat van het koppel: it takes two to tango.

  • Het vervangen van face-to-face leersituaties door ICT-leersituaties (substitutie) werkt vaak niet goed. Zoek de toegevoegde waarde van eigenschappen van technologie.
  • Sluit bij het gebruik van technologie binnen het onderwijs aan op de behoeften van de gebruiker. Wat heeft h/zij ècht nodig? Innovatie moet je niet opdringen.

  • Technologie moet eigenlijk vanuit zichzelf overtuigend zijn (persuasive technology.
    ). Daarnaast zouden tools positief gedrag uit mensen moeten kunnen halen (dus geen negatieve scores of feedback geven).

De bijdrage van Mulder op ScienceGuide bevat nog veel meer informatie. Ik vermoed trouwens dat het hierbij gaat om een gesproken inleiding. Ik vind de tekst niet echt schrijftaal. Logische overgangen ontbreken wat mij betreft.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *