Is op de onderwijsmarkt ruimte voor ontwrichtende innovaties?

Russell Moench verwacht en hoopt dat internettechnologie de manier waarop wij leren drastisch zal veranderen. Drie factoren zijn daarop volgens hem van invloed:

  • Online leren is goedkoper dan face-to-face leren. Je hoeft geen ruimtes te huren en niet te reizen.
  • Het internet biedt veel mogelijkheden voor samenwerkend leren. Hij denkt dat lerenden net zo gemakkelijk gebruik zullen maken van e-learning applicaties voor samenwerkend leren als van platforms als MySpace of Facebook. Ook ziet hij in dit verband een belangrijke rol weggelegd voor samenwerkend leren. Hij schrijft:


    Educational experts will likely decry the rise of user-generated learning content, but this barb won’t stick long, as quality control and social standing mechanisms are only going to get more and more sophisticated.


    Moench geeft ook voorbeelden van dergelijke initiatieven (zoals eduFire).

  • Internettechnologie maakt 'maatwerk' mogelijk (met name adaptieve leertechnologie). Volgens de auteur is het lastig om binnen een klassikale setting te personaliseren. Online leren heeft wat dat betreft meer mogelijkheden om rekening te houden met diverse leerbehoeften, interesses en tempo's van leren:


    Cut this, skip that, replace this, create that — this kind of personalization is light-years away from the one-size-fits-all approach of the classroom and textbook.

Hij verwacht dat deze vernieuwingen overigens vooral buiten het bestaande onderwijs van de grond zullen komen. Met name op het gebied van taalverwerving signaleert hij al diverse vernieuwende initiatieven, waarbij podcasting een belangrijke rol speelt.

De hedendaagse technologieën bieden -in vergelijking met tien jaar gelden- veel meer mogelijkheden voor kwalitatief goede (t)e-learning, volgens andere business modellen. En we kunnen ons nauwelijks voorstellen wat er over tien jaar mogelijk zal zijn. Bovendien zullen veel meer mensen tegen die tijd online leren en online samenwerken als de normaalste zaak van de wereld beschouwen. Iets wat nu nog niet het geval is. Want daar gaat Russell Moench mijns inziens wat te gemakkelijk aan voorbij. Veel mensen -ook jongeren- houden niet van volledig online leren, zelfs als dat goedkoper is.

Waar Moench ook aan voorbij gaat, is dat de 'onderwijsmarkt' niet vergelijkbaar is met bijvoorbeeld de reisbranche. Je kunt weliswaar via eduFire onderwijs kopen van docenten. Maar voor een diploma met civiel effect moet je toch naar een onderwijsinstelling.

Aangezien er maar beperkte concurrentie is op de onderwijsmarkt (zeker als het gaat om het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs), werkt het marktmechanisme als prikkel voor innovatie daar niet. Nieuwe instituten die op een volstrekt andere manier onderwijs verzorgen, en ook nog eens een erkend diploma af mogen geven, zie ik daardoor niet snel van de grond komen.

Wellicht wel op het gebied van particulieren opleidingen, al heb ik in Nederland nog geen echte voorbeelden van transformatie gezien. Op dit moment zijn er volgens mij nog te veel twijfels of de (potentiële) kopers op de Nederlandstalige markt wel toe zijn aan een dergelijke ontwrichtende innovatie.

Ps: ik wil overigens niet pleiten voor meer marktwerking op het gebied van het onderwijs. Hier kleven verschillende bezwaren aan, waar ik hier niet op in wil gaan.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *