Het (hoger) onderwijs staat onder druk. Men moet meer presteren, voor minder geld. Dat geluid hoor je niet alleen in ons land, maar ook bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. Daar zijn zelfs veel radicalere geluiden te horen. Dankzij het internet, en in het bijzonder dankzij massive open online courses, zou hoger onderwijs veel goedkoper aangeboden kunnen worden voor veel grotere groepen.
Venture Capitalist (en oprichter van PayPal) Peter Thiel moedigt jongeren aan een eigen bedrijf te beginnen en niet te kiezen voor de “anonieme veiligheid” van het werken voor een ander. Thiel vindt hoger onderwijs zelfs een dure tijdverspilling, en betaalt een groep studenten 100 duizend dollar om te stoppen met studie en een fellowship met hem aan te gaan.
Academicus, publicist en ondernemer Vivek Wadhwa is met Thiel de discussie hierover aangegaan. Het aanwezige publiek riep Thiel echter uit als winnaar. Dat wil niet zeggen dat men in meerderheid van mening is dat hoger onderwijs een “expensive insurance product” is. Maar men meent wel dat er een aantal zaken drastisch moet veranderen.
As information becomes free, knowledge should be less expensive.
Dankzij massive open online courses zou je online cursussen voor een veel groter publiek kunnen aanbieden. Dat betekent niet dat de waarde van een universitaire graad aan een gerenommeerd instituut minder wordt.
Een paar opmerkingen hierbij:
- Ik ben bang dat sprake zal zijn van elitisering van het hoger onderwijs, als deze ideeën praktijk worden. Het zou een slechte zaak zijn als er alleen elite universiteiten overblijven voor de happy few. Zelfs als mensen voor hun carrière niet meer afhankelijk zouden zijn van een diploma. Het is niet voor niets dat waarde van een bachelor- of masterdiploma door medestanders van Thiel nog steeds wordt onderstreept. Bovendien bereidt een opleiding in het hoger onderwijs op meer voor dan op het uitvoeren van een functie. Ik zie nog geen maatschappelijk gewaardeerde alternatieven voor diploma’s. En als een diploma toch meer waard blijkt te zijn dan een verzameling ‘badges’, dan is wat mij betreft sprake van toenemende elitisering.
- Ik ben het wel eens dat meer samenwerking op het gebied van online leren de efficiency van het (hoger) onderwijs kan verbeteren. Er kan volgens mij veel meer worden samengewerkt op het gebied van basisopleidingen. Dankzij e-learning is het mogelijk delen van het onderwijs op veel grotere schaal, goedkoper dan nu, te organiseren. Nu wordt vergelijkbaar leermateriaal op diverse plekken ontwikkeld en uitgevoerd. Dat kan anders.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Als onderwijs overbrengen van informatie en van kennis is, consumeren van kennis dan kan het allemaal veel goedkoper. Maar goed onderwijs is geen overbrengen van informatie en kennis, het is leren informatie en kennis te gebruiken.
Ik sluit me aan bij jaapsoft2j en wil daarbij vooral nog ’s wijzen op het belang van ‘relatie’ en ‘prompte feedback’, waarbij dat eerste zeker niet en dat laatste vrijwel onmogelijk door een machine kan worden opgenomen.
Daarnaast hadden we al iets bedacht om kennis te bundelen en op meerdere plaatsen in te zetten. Wij noemde dat vroeger ‘het boek’. Een geniaal auteur schrijft een boek en daar maken we dan sommen uit. Mooi concept:-)
@jaapsoft2j: Mee eens. Dat is ook mijn kritiek op mensen als Bill Gates, die lijken te denken dat je de toegankelijkheid van onderwijs vergroot door online lezingen breed beschikbaar te stellen. Dan maak je informatie toegankelijk. Maar dat is nog geen leren.
@Willem van Ravenstein: wat bedoel je met ‘prompte feedback’? Ik geloof overigens wel dat je online relaties kunt aangaan, al is dat moeilijk. Of bedoel je wat anders?