Is het leermanagement systeem dood? (#in)

Ed Cohen heeft het volgens mij maar deels begrepen. Hij schrijft dat sociale netwerktechnologie een mijlpaal vormt in de ontwikkeling van leermanagement systemen (LMS).

the learning management system (LMS) has been reborn to include social networking and collaboration tools that capture informal learning and foster internal collaboration.


Deze systemen ondersteunen daardoor niet alleen overwegend formele vormen van leren, maar ook meer informele vormen van leren die wezenlijk zijn voor de arbeidsproductiviteit en innovatie. Cohen, als CTO van LMS-leverancier Plateau bepaald niet belangeloos, signaleert ook dat synergie ontstaat tussen formeel en informeel leren:

These types of tools (sociale media, WR) can help bridge the gaps between traditional or formal learning and less tangible, user-driven, informal learning.


Het is volgens Cohen ook belangrijk dat je kijkt naar de duurzaamheid van het LMS, ermee rekening houdend dat je niet elke technologie voor elk doel kunt gebruiken. Nieuwe technologieën kunnen vanuit dit perspectief bestaande technologie vervangen of aanvullen. Cohen geeft daar in zijn bijdrage vanuit de geschiedenis van educatieve technologie een aantal voorbeelden van. Zo is de videodisc van de markt verdwenen, maar is het gebruik van video zelf alleen maar toegenomen. Hij beschrijft ook de ontwikkeling waarbij content niet langer in een LMS wordt ontwikkeld, maar wel in diverse LMS-en kan worden 'afgespeeld'.

Tot zo ver kan ik hem volgen. Waar hij m.i. de mist in gaat is in het tweede deel van zijn bijdrage. Daarbij gaat hij nog steeds sterk uit van de organisatie die bepaald wat een lerende moet leren. Medewerkers leren dan op verschillende manieren, maar uiteindelijk zullen zij via een toets of simulatie moeten kunnen aantonen wat zij geleerd hebben. Dat is niet waar media voor user generated content voor bedoeld zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *