Is gamification wel leerzaam?

Er wordt enorm geïnvesteerd in gaming, maar het is de vraag of dat ook zou moeten gelden voor gamification bij e-learning. Leer je daar namelijk echt veel van, vraagt Graig Weiss zich af.

Weiss, zelf enthousiast gamer, illustreert hoe hard de markt van games groeit. Over gamification bij e-learning is hij minder opgetogen. Het begrip kan gemakkelijk verkeerd worden hebruikt, meent hij. Verder wijst hij er op dat het behalen van punten, of andere tastbare beloningen, er toe kan leiden dat lerenden vooral voor de beloningen werken en niet voor blijvende leerresultaten. Dat betekent dat de kritiek op standaard tests ook geldt voor deze vorm van gamification.

Hetzelfde geldt voor badges. Badges zijn niet gericht op echte waarde, ze zijn vaak niet gekoppeld aan leerdoelen met daadwerkelijke betekenis in het dagelijks leven:

There has to be a real gain and benefit to the learner, the training/learning department/division and the company itself.

Gamification moet gericht zijn op plezier en op het toepassen in het echte leven, vindt Weiss. Hij stelt dat mensen op verschillende manieren gemotiveerd willen worden. Competitieve elementen spreken maar een beperkte groep aan. Leerplatforms zouden zich volgens de auteur meer moeten kijken naar het bevorderen van 'fun'.

Persoonlijk raak ik ook niet zo gemotiveerd door de beloningssystemen van games. Graig Weiss wijst er m.i. terecht op dat gamification ook niet-leerzaam kan worden ingezet. Daar zullen ontwikkelaars van e-learning dan ook kritisch naar moeten kijken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *