Mede dankzij de Khan Academy neemt de populariteit van flipping the classroom in het voortgezet onderwijs toe. Kan dit concept ook in het hoger onderwijs worden toegepast?
Top Hat Monocle noemt het concept van de flipped classroom
an opportunity to employ differentiated instruction, which aligns with student-centric education philosophies.
De toepassing ervan in het hoger onderwijs beschouwt men echter als een grotere uitdaging:
- De klassen zijn in het algemeen veel groter (nota bene: dat geldt alleen bij grootschalige hoorcolleges).
- Hoorcolleges zijn leidend als het gaat om instructies. Als je deze vervangt door video’s dan verandert er maar weinig aan didactiek. Volgens mij geldt dit ook voor de uitleg in het voortgezet onderwijs. Bovendien vraag ik me af of hoorcolleges in curricula van het hoger onderwijs zo’n dominante rol spelen. Wellicht wel bij studierichtingen met veel eerstejaars.
- Curricula zijn minder hands-on dan in het voortgezet onderwijs.
- Het vergt intensieve professionalisering om docenten in het hoger onderwijs op een andere manier onderwijs te laten verzorgen. Volgens mij is dat in het voortgezet onderwijs niet anders. Het percentage natuurlijke innovators en early adopters is over het algemeen klein. De meerderheid zal ondersteund moeten worden.
Top Hat Monocle schrijft overigens ook over een casus waaruit blijkt dat deelname van studenten aan een cursus omhoog schoot van 30 naar 80 procent toen flipping the classroom werd toegepast.
Tijdens de Onderwijsdagen verzorg ik een sessie over de flipped classroom in het hoger onderwijs waarin ik op een aantal issues zal ingaan. Deze sessie wil ik overigens volgens dit concept vormgeven. Ik zal hier later uitgebreider over bloggen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Dag Wilfred, leuk dat je hier op ingaat. Ken je De lezing (op YouTube te vinden) van Michel van Ast? Die doet het in het hbo en laat in zijn verhaal mooi zien hoe het wordingsproces voor hem als docent is. Zelf denk ik dat het een must is. Hbo- en wo-studenten komen in de toekomst niet naar college, als ze er geen hogere orde (denk) vaardigheden mogen toepassen in samenwerking. Luisteren naar de hoogleraar als je de stof ook op internet kan vinden, maar dan ondersteund met animaties ed? De docent in het ho zal het dus wel moeten leren. En wat zal dat goed zijn voor het leerrendement!
Dag Ady,
Ik zal die lezing eens opzoeken. Dank voor de tip. Volgens mij komen studenten ook naar college als ze iets op een andere manier uitgelegd kunnen krijgen. Face-to-face kan een docent daar op ingaan. Een opname kan dat niet.
Grappig, in een afstudeeronderzoek van Vera Kuiper (2011) bleek het collegebezoek ook toe te nemen:
https://dl.dropbox.com/u/317765/Van%20weblectures%20naar%20warming%20up%20lectures.pdf
We vonden geen effecten op het uiteindelijke tentamen.
Groet,
Koos