Natuurlijk niet. Maar dit was wel de titel van de sessie waar ik in ronde 1 van de eerste Onderwijsdag naar toe ben geweest. Een leuke, informatieve, sessie.
Artificiële intelligentie werd tijdens deze sessie terecht veelbelovend genoemd (o.a. automatisch essays inzetten). Chatbots zijn een bekende toepassing van artificiële intelligentie. Ik heb er al regelmatig aandacht aan besteed.
De lerarenopleiding van de Hogeschool Utrecht (Archimedes) experimenteert hier mee, samen met het bedrijf Helpr. Samen verzorgden zij een presentatie. Archimedes past blended learning al langer toe. Een docent stelde op een gegeven moment de vraag of leerlingen in het voortgezet onderwijs huiswerkbegeleiding via chat konden krijgen.
Dat bleek lastig schaalbaar en een verouderde aanpak. Daarom is gekeken naar de toepassing van een chatbot.
Er zijn vier vormen:
- Open domein, retrieval antwoorden (=onmogelijk; er zijn te veel vragen die gesteld kunnen worden).
- Open domein, generatief antwoorden (bot denkt na, zoals Watson of Siri).
- Gesloten domein, retrieval antwoorden (veredeld formulier, klantenservice; haalt uit database antwoorden).
- Gesloten domein, generatieve antwoorden (bijvoorbeeld Edubot van Helpr; weet alles van een bepaald domein). Een generatieve chatbot snapt de context waarin vragen worden gesteld.
Een chatbot is niet slim. Die moet je slim maken. Je moet altijd naar de inhoud van chatbots kijken. Ze zijn niet zelflerend. Ze reageren op wat je er in stopt.
In dit project is dus zo’n context gemaakt. Zij wilden een vrij eenvoudige chatbot maken die in staat was redelijk simpele vragen -die vaak gesteld worden- te beantwoorden (bijvoorbeeld wat is zwaartekracht?).
De ontwikkeling van een chatbot bleek best lastig.
Deze bot kan 35.000 vragen beantwoorden. Definities, formules, situatievragen, berekenvragen, voorbeeldvragen, embedded video’s, leertips. Deze vragen en antwoorden worden ook in een database gestopt. Je confronteert lerenden niet met content die ze zonder veel voorkennis moeten filteren.
Deze bot reageert op intenties, niet op letterlijke vragen. De bot snapt bijvoorbeeld dat een ‘havist’ op de havo zit.
De bot kan nu ook gaan uitleggen, bijvoorbeeld als lerenden tijdens het maken van huiswerk vragen hebben. Zij krijgen op een veel snellere manier betrouwbare antwoorden op vragen waar lerenden mee kampen. De bot kan ook vervolgvragen beantwoorden, of iets op een andere manier uitleggen.
De chatbot is nog niet in de praktijk gebruikt, alleen in een laboratoriumsessie uitgeprobeerd. Je moet een chatbot pas inzetten als deze slim genoeg is om vragen te beantwoorden.
Helpr gebruikt bestaande techniek, die bijvoorbeeld ook de Bol.com wordt ingezet.
Tijdens deze sessie is de bot van Helpr ook gedemonstreerd. Daar zag je bijvoorbeeld dat ie bij vervolgvragen rekening houdt met eerdere vragen. Soms presenteert de bot ook steeds dezelfde antwoorden. Dyslectische lerenden hebben ook moeite met deze bot.
Daarna zijn we ingegaan op toepassingsmogelijkheden en naar effectieve samenwerking tussen chatbots, docenten en lerenden. Toepassingsmogelijkheden variëren van hulp bij registreren, hulp bij onderwijslogistieke vragen, hulp bij ICT-vragen en vragen over de leerstof (jouw antwoord vergelijken met het antwoord van de chatbot).
De samenwerking zit bijvoorbeeld in het krijgen van inzicht in veelgestelde vragen van lerenden of het laten beantwoorden van routinematige vragen door de chatbot, terwijl specialistische vragen door de docent worden behandeld.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie