Wat heb je als docent aan attitude en bekwaamheden nodig om blended learning te kunnen faciliteren? Deze vraag probeert Heather Wolpert te beantwoorden. Ik vraag me daarbij af: is blended learning niet te ingewikkeld voor menig docent?
Wolpert onderscheidt de volgende eigenschappen en bekwaamheden:
- Je moet flexibel zijn en een terugvaloptie achter de hand hebben. Want er gaat altijd wel eens wat mis.
- Je moet bereid en in staat zijn zelf ICT-issues op te lossen. Lerenden kunnen hierbij vaak ondersteunen.
- Je moet in staat zijn belanghebbenden te ondersteunen bij het gebruik van ICT. Veel lerenden hebben echter minder hulp nodig.
- Je moet lerenden, zeker in het begin, vaak meer begeleiden dan je dikwijls voor nodig acht.
It doesn’t have to be baby steps, but you do have to help them climb.
- Je moet bereid zijn om van lerenden te leren. Zij halen bijvoorbeeld informatie overal vandaan.
- Je hebt een uitgebreide gereedschapskist aan didactische vaardigheden nodig. Het online karakter vergroot vaak de complexiteit.
- Veel communicatie verloopt via email (denk aan notificaties). Daar moet je op voorbereid zijn, en tegen kunnen.
- Je moet bereid zijn om buiten schooltijd om te converseren met lerenden. Wolpert noemt dat juist ‘plezierig’.
Ik ben het met de auteur eens dat je om moet leren gaan met veel informatie en interacties. En dat je behoorlijk flexibel moet zijn, en om moet kunnen gaan met ‘ICT-stress’.
Toch vraag ik me af: schetst Wolpert een realistisch beeld, of spiegelt zij ons een te ingewikkeld beeld van blended learning voor?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Met name punt V en durven te experimenteren met punt VI zijn naar mijn mening belangrijk. Voorop gesteld, blended learning is m.i. een tussenstap is richting Social Learning. Het onderwijs gaat nog altijd van de content uit. Ook blended learning blijft hiermee een vorm van formeel leren met veel planning, controle, logistiek en kosten van dien. Het nieuwe informele leren gaat meer uit van de vereiste performance door in o.a. communities. Dit is naar mijn mening zeer goed toepasbaar in het beroepsonderwijs. Maar, dan moet je als docent hier wel mee durven te experimenteren en dit proces niet te doceren, maar te faciliteren.
Ik zou blended learning niet als een tussenstap richting social learning willen noemen. Volgens mij zijn het verschillende fenomenen. Je kunt blended learning niet-contentgedreven vorm geven. Al gebeurt dat in de praktijk nog weinig.
Ik noem het een tussenstap omdat blended learning zich nu nog veel richt op kennis en bepaalde vaardigheden. Uiteindelijk zal het meer geintegreerd worden richting social learning. Blijft het de grote uitdaging om docenten hiermee te laten experimenteren, zeker als je bedenkt dat de onderwijsinspectie ook nog contentgericht toezicht houdt. Ik ben nu bezig met een programmavoorstel voor een mbo instelling om docenten meer vertrouwd te laten raken met de diverse nieuwe rollen in combinatie met verschillende vormen van media. Nog ideeen of tips?
Blended learning en social learning zijn wat mij betreft geen grootheden op eenzelfde continuüm.